Abstract:
پژوهش پیش رو، حاصل جستجوی میدانی برای یافتن و مطالعه طرحهای بازمانده از زمان حیات و رونق قالیبافی در مهاجران و معرفی آنهاست. مهاجران از روستاهای ارمنی نشین و یکی از مهمترین کانونهای بافندگی اراک درگذشته بود که امروزه کالبد روستا و هنر قالیبافی آن از بین رفته است. قالی مهاجران ضمن تاثیرپذیری از نظام بافندگی اراک، دارای طرح و نقش های باهویت است که تاکنون در منظومه پژوهش وارد نشده و جامعه پژوهش از مطالعه و معرفی آن غفلت ورزیده است؛ بنابراین بازشناسی و بررسی ابعاد فنی و زیباشناختی قالی مهاجران هدف این پژوهش است. از این رهگذر، با جستجو در پایگاه های دارنده قالی ایران، تعداد 31 نمونه متفاوت و متنوع از میان شمار زیادی از قالی های مهاجران انتخاب و جهت تحلیل و معرفی، مطالعه و بررسی شدند. بر این اساس، پرسش اصلی این است که ابعاد فنی و زیبایی شناختی قالی مهاجران کدام است؟ یافته های پژوهش نشان میدهد در قالی مهاجران، صرفا نقوش گیاهی انتزاعی و تجریدی در قالب گلدسته ها و بوته ها و همچنین گلدانهای گنبدی و محرابیشکل به صورت ترکیب بندی انتشار، نقش پردازی شده اند. همچنین سازه مرکزی یا نقشمایه ترنج به صورت صلیبگون و شبیه به آنچه در قالی لیلیان دیده میشود، وجود دارد. به واقع ساختار و ماهیت قالی مهاجران بهویژه در طراحی و قاب بندی و فضاسازی نقشمایه ها بسیار شبیه و نزدیک به قالی لیلیان در خمین است و این نشاندهنده حفظ ویژگی های صوری و دیداری طرحها و نقشه های قالیهای ارمنیباف ایران است که شاید ریشه در قالی ارمنستان بهعنوان خاستگاه نخستین این قالی ها باشد. این پژوهش از نوع کیفی و توسعه ای و روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است. همچنین شیوه گردآوری داده ها، جستجو در بازار اراک و مجموعه های معتبر جهانی است.
The present research is the result of a field search to find and study surviving designs from the life and prosperity of carpet weaving among Mohajeran and their introduction. mohajeran was one of the Armenian villages and one of the most important centers of Arak weaving in the past, but today the body of the village and its art of carpet weaving have been lost. in addition to being influenced by the Arak weaving system, the mohajeran carpet has a design and map with its own identity, which has not been included in the research system and the research community has neglected to study and introduce it. therefore, identifying and investigating the technical and aesthetic dimensions of the immigrant carpets is the goal of this research. In this way, by searching the databases of Iranian carpet owners, a number of 31 different and diverse samples were selected from among a large number of immigrant carpets and were studied and examined for analysis and introduction. therefore, the main question is what are the technical and aesthetic dimensions of the immigrant carpet? the summary of the research findings is as follows: in mohajeran carpets, only abstract and abstract plant motifs in the form of bouquets and bushes, as well as dome and altar-shaped vases have been carved in the form of diffusion composition. also, there is a central structure or motif of trange in the form of a cross and similar to what can be seen in the Lilian carpet. in fact, the structure and nature of the mohajiran carpet, especially in the design, framing, and space creation of motifs, is very similar and close to the Lilian carpet in khomin. tnd this shows the preservation of the formal and visual characteristics of the designs and maps of the armenian woven carpets of iran, which may be rooted in the armenian carpet as the first origin of these carpets. this research is of a qualitative and developmental type and a descriptive-analytical research method. also, the method of data collection is searching in the arak market and reliable global collections.