Abstract:
از موضوعات مهم در یادگیری زبان و ادبیات فارسی» آموزش دستور زبان است. هدف از این
پژوهش, تحلیلی بر آموزش دستور زبان فارسی در دوره کارورزی و چگونگی تدریس آن از سوی
دانشجومعلمان رشته آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان است. برای تحقق این
هدف. این پژوهش تاثیر اجرای طرحها و اجراهای آموزشی با موضوع دستور را از منظر توسعة
حرفهای کارورزان رشته. مورد تامل قرار میدهد؛ لذا از شیوه پژوهش کیفی بهصورت مطالعه
موردی, با استفاده از متن گزارش کارورزان و ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته بهره برده شد.
نمونهگیری, هدفمند بودء هشت نفر از دانشجویان دختر ورودی سالهای ٩۱ و ٩۲ مرکز
آموزش عالی شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان تهران مشارکت داشتند. دادهها با روش «تحلیل
محتوای مضمونی» مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج اولیه نشان داد که موضوع دستور زبان در
اولویت نخست طراحیهای آموزشی دانشجویان قرار نداشت؛ اما این اجراهای آموزشی فرصت-
های یادگیری دستور را برای فراگیران ایجاد کرد. چالشهای کارورزان در تدریس مباحث دستور
زبان: پایینبودن دانش مرتبط. عدم قابلیت. ناتوانی در بهخدمتگرفتن مهارتهای حرفهای
مناسب در تدریس دستورء عدم تطابق طراحیها و اجراهای آموزشی با محتوای مباحث دستوربود. کارورزان، برای آموزش موضوعات دستور زبان، باید از فرصت های موجود در کارورزی بهره بیش تری ببرند.
The present study was conducted with the aim of future research of the family position in strong Iran; reached theoretical saturation after 14 interviews. Thematic content analysis was chosen as its analysis method. The statistical population of this research is made up of female student teachers of Farhangian University in Tehran province. Sampling was done using the purposeful sampling method. The sample volume was determined based on reaching the theoretical saturation level. In order for the interview questions to have sufficient credibility, not only one question was used, but several questions were used to understand the content. Also, these questions were confirmed by several expert professors. Data analysis was done with Excel and Spss statistical software after the completion of data collection. The results of the research indicate that, from the point of view of the female student teachers of Tehran province as the future mothers of the country, the factors that harm the childbearing of working mothers in the education sector are: unmanaged virtual space for children during attendance Mother at work, lack of sufficient religious education in kindergartens, high workload and mother's inability to separate work and school, problems of working mothers' leave and teacher's transfer and lack of necessary and suitable incentives for young cultural couples to have children. In addition, the damages and consequences of the country's population decrease in the future, respectively, include: the lack of the country's defense forces,