Abstract:
عصرحاضر را باید تلفیقی از ارتباطات و اطلاعات دانست. پدید آمدن فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی بیشترین اثر را برمحیط های آموزشی داشته است. هدف اساسی فناوری آموزشی تسهیل، توسعه و تقویت فرآیند آموزش و یـادگیری اسـت. با توجه به آمیخته بودن علم شیمی با مفاهیم فیزیک، ریاضی و آمار که دارای محاسبات پیچیده و طولانی است، لزوم آشنایی شیمیدان ها با نرم افزار های رایانه ای به منظور سهولت بخشیدن امور، دست یابی به شرایط بهینه آزمایشگاهی و بررسی و ارزیابی داده های آزمایشگاهی احساس میشود. از آنجایی که امروزه مدل سازی و طبقه بندی داده ها به وسیله ی نرم افزارهای رایانهای، بخش مهمی را در علم شیمی به خود اختصاص داده بنابراین ضروری است که شیمیدان ها برای انجام کارهای حرفهای خود و تدریس خود به اندازه کافی با نرم افزارها آشنا باشند. در در این مقاله به مرور مطالب مربوط به فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات و همچنین معرفی چند نمونه از نرم افزار های کاربردی شیمی پرداخته شده است. این مقاله به روش مروری و جمع آوری اطلاعات از سایت ها و مقاله های مختلف نوشته شده است.
The present era should be considered as a combination of communication and information. The emergence of information and communication technologies had the greatest impact on educational environments. The main goal of educational technology is to facilitate, develop and strengthen the learning and training process. Due to the combination of chemistry with the concepts of physics, mathematics and statistics that have complex and long calculations, it is necessary to familiarize chemists with computer software in order to facilitate affairs, achieve optimal laboratory conditions and review and evaluate laboratory data. Since today, modeling and classification of data by computer software is an important part of chemistry, so it is essential that chemists be familiar enough with the software to do their professional work and teach themselves. In this paper, we review the contents related to information and communication technology as well as introduce some examples of chemistry applications.