Abstract:
بسیاری از مفاهیم در شیمی انتزاعی هستند. ساختار اتمی، پیوند میان اتمها، یونها و ... همگی مسائل تقریبا بنیادی هستند و اکثر دانش آموزان در فهم این موارد دچار کج فهمی میشوند. کج فهمیها به عنوان تصورات پیش پنداشته، اعتقادات غیر علمی، نظریههای ساده و بیتکلف، مفاهیم غلط یا سوءتفاهم مفهومی میباشد که یکی از مهمترین عواملی است که مانع یادگیری معنی دار و دائم دانش آموزان میشود. در نتیجه برای معلمان ضروری است که از این کج فهمیها اطلاع داشته باشند تا در فهم عمیق مطالب دانشآموزان را یاری کنند. در راستای بررسی کج فهمیهای مربوط به پیوندهای شیمیایی پژوهشی در بین سی و هشت نفر از دانشآموزان رشته تجربی(هر سه پایه) مدرسه الزهرا انجام شد. بررسیها نشان داد که دانشآموزان در فهم پیوند یونی و کوالانسی و همچنین طبقه بندی پیوندهای شیمیایی دارای کج فهمی هستند. به عنوان مثال گمان میکنند به تعداد الکترونهای از دست داده یا گرفته شده، پیوند یونی برقرار میشود و کج فهمیهایی از این دست که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است.
Many concepts in chemistry are abstract. Atomic structure, bonding between atoms, ions, etc. are all almost fundamental issues and most students have a misunderstanding in understanding these issues. Misunderstandings are preconceived notions, non-scientific beliefs, simple and unpretentious theories, wrong concepts or conceptual misunderstandings, which are one of the most important factors that prevent students from meaningful and permanent learning. As a result, it is necessary for teachers to be aware of these misunderstandings in order to help students understand the material in depth. In order to investigate misunderstandings related to chemical bonds, a research was conducted among thirty-eight experimental students (all three grades) of al-Zahra School. Investigations showed that students have a misunderstanding in understanding ionic and covalent bonds as well as classifying chemical bonds. For example, they believe that the number of electrons lost or gained will establish an ionic bond, and such misunderstandings are investigated in this research.