Abstract:
یکی از منابع اصلی تصویرآفرینی در شعر کودک و نوجوان، عناصر طبیعت است. در این پژوهش، 10 عنصر از عناصر طبیعت در شعر 27 شاعر در سالهای گوناگون انتخاب شده است. شیوۀ پژوهش، کتابخانهای، تحلیلی و آماری است. ابتدا تعداد تصاویر بهکاررفته استخراج شده و سپس سهم هریک از شاعران در خلق تصاویر ابتکاری مشخّص شده است. طبق دادههای جدول شمارۀ 1، پربسامدترین تصاویر تازه مربوط به رنگینکمان (72درصد) و خورشید و ماه (64درصد) و کمترین تصاویر مربوط به باد و نسیم (43درصد) و بهار (35درصد) است. در جدول شمارۀ 2، تصاویر ابتکاری هریک از شاعران جمعآوری شده است. بر این اساس، ابراهیمی (3/17درصد)، شعبانی (9/11درصد) و امین پور (8/8درصد) تصویرسازترین شاعران هستند. بهدلیل ماهیت، هدف، توجّه به نیازها و ذهن خردسالان، شاعرانی که بیشتر برای این گروه شعر سرودهاند، مجال کمتری برای تصویرسازی داشتهاند؛ به همین دلیل، با وجود پرکاری، محمود کیانوش 3/3درصد و شکوه قاسمنیا 5/0درصد از کلّ تصاویر را خلق کردهاند. شاعران از شگردهای مختلف تصویرآفرینی، مانند تشبیههای حسّی و انتزاعی، حسن تعلیل، تشخیص و حسآمیزی بهره بردهاند. عناصر استفادهشده در تصویرسازیها عبارتاند از: ویژگیهای انسانی، طبیعت و روییدنیها، اشیا، زمان و مکان، حیوانات، اصطلاحات خاص و رنگ.
The translation of Molana's books as a one of the greatest literary works of One of the main sources of imagery in the poetry of children and adolescents is the elements of nature. In this research, ten natural phenomena have been selected in the poems of 27 poets of different periods of time. The research method is library, analytical and statistical. First, the number of images used is extracted, then the contribution of each of the poets in creating the original images is determined. According to the data in Table one‚the most frequent new images are related to the rainbow (0.72), the sun and the moon (0.64) and the lowest images related to wind and breeze (0.43) and spring (0.35). In table two, the original images of each of the poets are collected. Jafar Ebrahimi 3/ 17‚ Asadullah Shabani 9/ 11, Qaisar Aminpour 8/ 8 are the most illustrative poets. Due to the nature, purpose and attention to the needs and minds of young children, poets who have written more for this group of poems, have less time to illustrate. Poets have used various imaginative techniques of sensory-abstract similes, eloquence, discernment and sensuality. In these illustrations, most of these elements have been used: human features, nature and products, objects, safe and place, animals, special terms.
Machine summary:
آسمان و چادر/ غروب / رنگ شيريني/ نقره اي/ چشم روشني/ بغض / مهرباني/ لحاف / مدرسه / پرده / بي آفتاب / گرما/ دريا/ آهنگ / دوري/ دويدن تا غروب / پرشدن گوش / گريه / همت / گرگ و ميش / آزادي از مه / هم رازي/ سرکشيدن / قدکشيدن / رفت وآمد/ خيال / فکرکردن / يخ بستن / محوشدن / حوض / سقف شب / پدر/ تيرگي/ بيکرانگي/ سوگواري/ تنگ بلور/ انتظار/ گردونه / خط کشيدن / خط خطيبودن / آفريدن / عکس / آويختن تصوير/ خسته نباشي گفتن / سفره / چرخ زدن / گل ريختن / بهمن / سبزي/ آغوش / سادگي/ به ياد آوردن / کتاب قصه / بام / هديه / پراکندن در حياط قديمي/ پرکشيدن / گل سرخ / کهنگي/ سردي/ شهر/ گل بوته / پيرمرد/ خاطره / شکوفه / گرفتن / تنها/ راه / آينه / قيرريختن / پروانه هاي رنگ ووارنگ / مينا/ چسبيدن / ديس / تيله بازي/ مستطيل / پنبه پوش / کاج / دوده بندان / سرماخوردن / چتر سرخ / چکيدن از نگاه / آشنايي بال پرستو/ ناز/ جاده / تازگي/ يخ بستن / سير/ بوسيدن / شنيدن / فردا/ زندگي/ آمدن / سوره سوره / به انتها رفتن / گفت وگو/ پاسخ / چتر سرخ / طبل / تحسين (هر تصوير در شعر يک شاعر) از بررسي ٢٩٢ کاربرد آسمان و ترکيب هايي مانند آسمان آبي، نيلي و نيلگون در کنار تصاوير به کاررفته در شعرها، چنين برميآيد که آسمان ، يکي از پرکاربردترين جلوه هاي طبيعت در شعر کودک و نوجوان است .