Abstract:
هرچه میزان مطالعات تخصصی و فنی درخصوص آثار نقاشی تاریخی ایران بیشتر باشد، تاریخ هنر نقاشی ایران و درواقع هویت فرهنگ ایرانی بیشتر شناخته خواهد شد؛ بنابراین، تک تک نمونههای نقاشی تاریخی، به نوبه خود از این لحاظ نیز ارزشمند و تاثیرگذار هستند. در این پژوهش با هدف شناخت ماهیت یک قطعه نقاشی، به بررسی و مطالعه تکههای پاره شده کرباس نقاشی شده که از انبار کلیسای مریم اصفهان یافت شده و شکل کلی، موضوع و هویت آن نامشخص بود، پرداخته شده است. بر این اساس این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که، ماهیت نقاشی شناسایی شده از کلیسای مریم اصفهان چیست؟ در روند این پژوهش جهت دست یافتن به این مهم، از روش یافته اندوزی به صورت مطالعات کتابخانهای، بررسیهای میدانی و مطالعات آزمایشگاهی ازجمله تهیه تصاویر میکروسکوپی و انجام آنالیز عنصری (SEM-EDS) بهره گرفته شد. در ادامه نیز تلاش شده تا با مطالعه تطبیقی نمونه موردمطالعه با آثار مشابه در دیوارنگارههای کلیسای وانک، مریم و بیت لحم اصفهان ارایه شواهد و مدارک معتبر و همچنین تحلیل محتوی، هویت اثر به عنوان دیوارنگاره بوم پارچه اثبات شود. از یافتههای اصلی پژوهش، دستیابی به هویت آن به عنوان دیوارنگاره بوم پارچه و محل نمایش آن در زمان خلق اثر در کاربندی فضای جلوی محراب کلیسای مریم اصفهان و همچنین شناخت نقاشی ازنظر فنی و موضوعی است.
The more specialized and technical studies of historical paintings are the greater will
be the history of Iranian art and, in fact, Iranian art and the identity of Iranian culture.
Therefore, each of the historical cases will be valuable and influential. The purpose
of this article is studying the nature of a destroyed paining on canvas and its overall
shape, subject and identity which found in the storeroom of Mary Church of Isfahan.
Accordingly, this article tries to answer the question of what is the nature of the painting
discovered from the Mary Church of Isfahan? In order to achieve this goal, the library and
field studies as well as laboratory studies including microscopic imaging and elemental
analysis (SEM-EDS) was used for data collecting. In the following, it is attempted to
prove the identity of the painting as Canvas-Marouflaged mural by comparative study
of it with similar murals of the three churches of Vank, Maryam and Bethlehem. One of
the main results of the research is the recognition of the painting from a technical and
thematic point of view as well as its identification as a Canvas-Marouflaged mural and
its presentation place at the time of the creation of the painting in front of the altar of
Mary Church Isfahan.