Abstract:
سفالینههای گلابهای رنگارنگ منسوب به نیشابور یکی از سفالینههای منحصربه فرد دوران اسلامی است که دارای نقوش متنوع و نمادین بسیاری هستند. به نظر نقش مایههای این سفالینهها در پیوند عمیق با باورهای اساطیری و مذهبی مردم سدههای سوم و چهارم هجری قمری به وجود آمدهاند؛ لذا تفسیر درست نقوش این سفالینهها کمک شایانی به درک اوضاع اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مذهبی مردم آن دوران میکند. یکی از نمادهای مصور برروی این سفالینهها نماد شتری است که برروی کاسه ی گلابهای رنگارنگ ترسیم شده و در موزه رضا عباسی نگه داری میشود. شتر ترسیم شده برروی این سفال از آن جهت دارای اهمیت است که به نظر گویای مفاهیم عمیق درخصوص تقدیس «شتر» در جامعه نیشابور بوده است. تاکنون برای تفسیر نقش شتر مصور برروی این سفالینه مطالعه هدفمندی صورت نگرفته است؛ لذا نگارندگان درصدد آن هستند نماد شتر مصور برروی سفالینه را در این جستار با روش «آیکنوگرافی» با رویکرد «اروین پانوفسکی» مورد مطالعه قرار دهند. برای نیل به این هدف، پرسشهای پیش رو طرح میگردد؛ مفهوم نمادین شتر مصور برروی کاسه گلابهای رنگارنگ نیشابور در ارتباط با کوزه و پرنده چیست؟ کاسه گلابهای رنگارنگ با نقش مایه شتر، در ترکیب بندی با سایر نقوش برگرفته از عقاید کدام قشر جامعه نیشابوراست؟ برای دست یابی به پاسخ پرسشها روش پژوهش اتخاذ شده برای پژوهش پیش رو کتابخانهای با رویکرد توصیفی-تحلیلی تاریخی است که در آن ابتدا نقوش سفال مورد بحث، واکاوی شده و سپس برای تفسیر نماد آن با روش سه مرحلهای پانوفسکی موردمطالعه قرار میگیرد. برآیند حاصل از مطالعه نماد شتر این است که، مضمون نقش شتر با کوزه زیر شکم و پرنده هدهد، به نظر برگرفته از اصول تطهیر زرتشتیان و هم چنین جنبه خاصیت درمانی گمیز شتر در بین مسلمانان سدههای سوم و چهارم هجری قمری ساکن در شمال شرق ایران است.
The Polychrome Enobe pottery attributed to Neishabour is one of the unique pottery of
the Islamic era, which has many divers and symbolic motifs. According to the role of the
ingredients of these pottery, they were created in deep connection with the mythological
and religious beliefs of the people of the third and fourth centuries AH; Therefore, the
correct interpretation of these pottery designs helps to understand the social, cultural,
political and religious conditions of the people of that time. One of the illustrated symbols
on these pottery is the symbol of a camel, which is drawn on a Polychrome bowl and is
kept in the Reza Abbasi Museum. The camel drawn on this pottery is important because
it seems to be indicative of deep concepts regarding the sanctification of “Camel” in
Neishabur society. Until now, no purposeful study has been done to interpret the depicted
camel on this pottery; Therefore, the authors are trying to study the symbol of the camel
depicted on the pottery in this essay with “Iconography” method with the approach of
“Erwin Panofsky”. To achieve this goal, the questions; what is the symbolic meaning of
the camel depicted on the Polychrome bowl of Neishabur in relation to the jar and the
bird? The Polychrome Enobe bowl with the motif of a camel, in combination with other
motifs, is derived from the beliefs of which stratum of society is Neishabur? It has been
suggested that in order to get the answers to the questions, the research method adopted
for the future research is a library with a descriptive-analytical-historical approach, in
which the discussed pottery motifs are analyzed first, and then to interpret its symbol
with Panofsky’s three-step method. The result of the study of the camel symbol is that
the motif of a camel with a jar under its belly and a hoopoe bird seems to be derived
from the principles of Zoroastrian purification and also the Gomiz healing properties
of camels among the Muslims of 3rd and 4th centuries AH living the north east of Iran.