Abstract:
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر سبکهای تفکر در سازمانهای گردشگری بر نوآروی جاذبههای مقاصد شهری (نمونه موردی شهر سرعین) انجام شده است. جامعهی آماری این پژوهش کلیه مدیران سازمانهای گردشگری شاغل در شهر سرعین در سال 1400 بوده است. که به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده، بر اساس فرمول نمونهگیری مورگان 52 نفر تعیین شد که بعد از توزیع پرسشنامه 37 عدد از آن قابلیت استفاده را داشتند. ابزار اندازهگیری پژوهش پرسشنامه استاندارد است که روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس پایایی پرسشنامه سبک تفکر مدیران سازمانهای گردشگری برابر با 0. 969 و پایایی پرسشنامه نوآوری جاذبه های گردشگری 0. 844 بود و ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه ترکیبی نیز در سطح 0. 95 تایید گردید. یافتههای تحقیق نشان داد سبکهای تفکر در سازمانهای گردشگری تاثیر مثبت و معنیداری بر نوآروی جاذبههای مقاصد شهری داشته است. همچنین تجزیهوتحلیلهای آماری صورت گرفته برای آزمون فرضیههای فرعی تحقیق نیز به حاکی از آن بود که ابعاد سبکهای تفکر (قانون گذار، تفکراجرایی و قضاوتگر) نیز تاثیر مثبت و معنیداری بر متغیر نوآوری جاذبه های مقاصد شهری داشته اند.
The purpose of this research is to investigate the impact of thinking styles in tourism organizations on the innovation of urban destination attractions (case example of Sarein city). The statistical population of this research was all managers of tourism organizations working in Sarein city in 1400. 52 people were determined by simple random sampling based on Morgan’s sampling formula, and 37 of them were able to use it after distributing the questionnaire. The measurement tool of the research is a standard questionnaire whose validity and reliability were examined. Based on this, the reliability of the questionnaire of the thinking style of managers of tourism organizations was equal to 0.969 and the reliability of the questionnaire of innovation of tourism attractions was 0.844, and the Cronbach’s alpha coefficient of the combined questionnaire was also confirmed at the level of 0.95. The findings of the research showed that thinking styles in tourism organizations had a positive and significant effect on the innovation of urban destination attractions. Also, the statistical analyzes conducted to test the sub-hypotheses of the research also indicated that the dimensions of thinking styles (legislative, executive and judgmental thinking) also had a positive and significant effect on the innovation variable of urban destination attractions.