Abstract:
هدف از پژوهش حاضر فهم تجارب زیسته تجارب زیسته معلمان از آسیب های توسعه حرفه ای بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبه های نیمه ساختارمند بود. بدین منظور با استفاده از روش ملاک محور و زنجیره ای دادهها با مصاحبه از ١٤ نفر از دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان که تجارب زیسته ارزشمندی در ارتباط با موضوع پژوهش داشتند، جمع آوری و به روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت تامین اعتبار تحقیق، معیارهای لینکن و گابا مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل حاصل از مصاحبهها حاکی از ٣ مضمون فراگیر (مسائل زیرساختی و برنامه ریزی، مسائل علمی و آکادمیک، مسائل سازمانی و انسانی) و ٩ مضمون سازمان دهنده و ٢٦ مضمون پایه بود. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که آیتم های تاثیرگذار در توسعه حرفه ای دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان عبارتند از: نبود نرم افزارهای به روز، نبود سخت افزارهای به روز، عدم برنامه ریزی صحیح، نبود امکانات آموزشی، عدم تزریق مالی مناسب، عدم مشوق های مالی، نبود کتب مناسب، منابع قدیمی، ساختار نامنساب برنامه های آموزشی، برنامه های خطی و تک بعدی، دانش اندک اساتید، دانش اندک دانشجویان، دانش منسوخ، دانش غیربومی، شیوه های آموزشی سنتی، عدم توجه به فراگیران، عدم توجه به شیوه های مشارکتی و تیمی، قوانین دستوری و تجویزی، آیین نامه های متناقض، قوانین جزئی نگر، سیاست گذاری بخشی نگر، ایدئولوژی محوری افراطی، سیاست های ناآزموده، تمرکزمحوری در تدوین سیاستها، بورکراسی و کاغذبازی و پیچیدگی ساختارها.
The purpose of the current research was to understand the lived experiences of teachers from the harms of professional development. This qualitative research was carried out using the phenomenological method. The method of collecting information was using semi-structured interviews. For this purpose, using the criteria-based method and chain of data by interviewing 14 graduates of Farhangian University who had valuable lived experiences related to the research topic, It was collected and analyzed by thematic analysis method. Lincoln and GABA criteria were used to ensure the validity of the research. The analysis of the interviews indicated 3 overarching themes (infrastructural and planning issues, scientific issues and academic, organizational and human issues) and 9 organizing themes and 26 basic themes. The results of the research indicated that the influential items in the professional development of Farhangian University graduates are: lack of up-to-date software, lack of up-to-date hardware, lack of proper planning, lack of educational facilities, lack of appropriate financial injection, Lack of financial incentives, lack of suitable books, old resources, inappropriate structure of educational programs, linear and one-dimensional programs, little knowledge of professors, little knowledge of students, outdated knowledge, non-native knowledge, traditional teaching methods, lack of attention to learners , lack of attention to cooperative and team methods, directive and prescriptive laws, contradictory regulations, detailed laws, sectoral policies, extreme ideology, untested policies, centralization in policy formulation, bureaucracy and paperwork and complexity. Structures.