Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجیگری مثبت اندیشی در پیش بینی انگیزش تحصیلی بر اساس هوش هیجانی و خودکنترلی دانش آموزان متوسطه اول در دوره پاندمی کرونا بود. روشها: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی با معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانش آموزان پایه متوسط اول ناحیه دوم شهرستان شهرکرد بودند که تعداد آنها در سال تحصیلی١٤٠٠-١٤٠١، ٨٧٠٠ نفر بودند. روش نمونه گیری در دسترس بود و حجم نمونه با فرمول کوکران ٣٦٧ نفر محاسبه گردید و ٤٠٠ پرسشنامه بین افراد نمونه توزیع شد. در نهایت ٣٤٥ پرسشنامه کامل تکمیل شده برگشت داده شد که به عنوان نمونه نهایی در نظر گرفته شدند. ابزارهای پژوهش حاضر، پرسشنامه های اینگرام و ویسنیکی (١٩٨٨)، خودکنترلی تانجنی و همکاران (٢٠٠٤)، مقیاس هوش هیجانی برادبری و گریوز (٢٠٠٥) و انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس (١٩٨٧) بودند. تجزیه و تحلیل دادهها با معادلات ساختاری و با نرم افزارهای اس پی اس اس ٢٠ و ایموس ٢٤ انجام شد. یافتهها: نتایج معادلات ساختاری نشان داد که نقش میانجیگری مثبت اندیشی در پیش بینی انگیزش تحصیلی بر اساس هوش هیجانی تایید شد (0/05> p)، ولیکن نقش واسطه ای مثبت اندیشی در پیش بینی انگیزش تحصیلی بر اساس خودکنترلی تایید نشد (0/05 <p). همه مسیرهای مستقیم تاثیر سه متغیر خودکنترلی، هوش هیجانی و مثبت اندیشی بر انگیزش تحصیلی نیز معنادار بود (0/05> p). نتیجه گیری: نتیجه میشود که متغیرهای خودکنترلی، هوش هیجانی و مثبت اندیشی متغیرهای موثری جهت افزایش انگیزش تحصیلی دانش آموزان هستند، بنابراین به مدیران و مشاوران مدارس پیشنهاد میگردد برای دانش آموزان به صورت دوره ای آموزش هایی در این زمینهها برگزار نمایند.
Objective: The aim of the present study was to investigate the role of positive thinking mediation in predicting academic motivation based on emotional intelligence and self-control of high school students during the Corona pandemic period.
Methods: The present research method was descriptive-correlation with structural equations. The statistical population of the present study was all the students of the first secondary school in the second district of Shahrekord city, Their number in the academic year 2021-2022 was 8700 people. The sampling method was available. The sample size was calculated by Cochran's formula of 367 people And 400 questionnaires were distributed among the sample people. Finally, 345 completed questionnaires were returned, which were considered as the final sample. The tools of the current research were the questionnaires of Ingram & Wisnicki (1988), Tangney et al 's self-control (2004), Bradbury and Greaves emotional intelligence scale (2005), and Hermans's academic achievement motivation (1987). Data analysis was done with structural equations and with using SPSS 20 and Amos 24 software.
Results: The results of structural equations showed that the mediating role of positive thinking in predicting academic motivation based on emotional intelligence was confirmed (p<0.05), However, the mediating role of positive thinking in predicting academic motivation based on self-control was not confirmed (p>0.05). All the direct paths of the three variables of self-control, emotional intelligence and positive thinking on academic motivation were also significant (p<0.05).
Conclusion: It is concluded that the variables of self-control, emotional intelligence and positive thinking are effective variables to increase students' academic motivation. Therefore, it is suggested to school administrators and counselors to periodically organize trainings in these fields for students