Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی دلالت های تربیتی برگرفته شده از شناخت شناسی اسلامی در تربیت بود. شناخت شناسی یکی از مهم ترین شاخه های فلسفه است به عبارتی، شناخت شناسی نوعی دانش فلسفی و عقلی است که ماهیت و حقیقت معرفت را تحلیل و مقومات آن را بررسی می کند و مبانی و حدود آن را مورد ارزیابی قرار می دهد و قابلیت اعتماد به ادعاهای معرفتی را بررسی می نماید، در این مطالعه سعی می شود با روش توصیفی از نوع اسنادی به بررسی موضوع حاضر پرداخته شود، ماحصل یافتهها نشان داد که، عدم حمایت از جبهه حق، دنیادوستی از جمله مهمترین موانع شناخت هستند که همواره در اسلام بر آنها تاکید شده است وگناه نیز باعث غیر فعال شدن ابزارهای شناخت می گردد
The purpose of the current research was to investigate educational implications derived from Islamic epistemology in education. Epistemology is one of the most important branches of philosophy, in other words, epistemology is a kind of philosophical and intellectual knowledge that analyzes the nature and truth of knowledge, examines its foundations, evaluates its foundations and limits, and examines the reliability of epistemological claims. In this study, an attempt is made to examine the current issue with a descriptive method of documentary type, the results of the findings showed that lack of support for the right front, worldliness are among the most important obstacles to knowledge, which have always been emphasized in Islam, as well as sin. It disables recognition tools