Abstract:
این مقاله به بررسی تاثیر تلفیق فناوریهای سیار در آموزش بر مهارت های خواندن و خودتنظیمی دانش آموزان دیرآموز میپردازد. بر اساس گذشته، استفاده از فناوریهای سیار در آموزش نقش مثبت و قابل توجهی در بهبود عملکرد دانش آموزان دیرآموز داشته است. با استفاده از تکنولوژیهای سیار مانند تبلتها و گوشیهای هوشمند، دانش آموزان قادر خواهند بود به راحتی به منابع آموزشی دسترسی پیدا کنند و در هر زمان و مکان با استفاده از این منابع تحصیل کنند. علاوه بر این، استفاده از فناوریهای سیار میتواند بهبود مهارت های خواندن دانش آموزان دیرآموز را تسریع کند. با استفاده از برنامهها و نرم افزارهای آموزشی مختلف، دانش آموزان قادر خواهند بود به صورت تعاملی و جذاب با متنها و مطالب درسی درگیر شوند. این فعالیتها میتواند بهبود قابل توجهی در مهارت های خواندن آنها ایجاد کند. روش بررسی طرح تحقیق، شبه آزمایشی و از نوع پیش آزمون -پس آزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش ٣٠ دانش آموزان دیرآموز مقطع دبستان پایه دوم در شهر سرباز در سال تحصیلی ١٤٠٢-١٤٠١ بودند که به صورت در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) با نرم افزار SPSS نسخه ٢٣ تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان میدهد استفاده از فناوریهای سیار میتواند بهبود خودتنظیمی دانش آموزان دیرآموز را نقش داشته باشد. با استفاده از برنامه های آموزش خودآموختگی و نظارت بر پیشرفت شخصی، دانش آموزان قادر خواهند بود خود را به صورت مستقل در چالش های تحصیلی مدیریت کنند، همچنین یافتهها در گروه آزمایش، میانگین و انحراف معیار نمره های پس آزمون مهارت خواندن در مقایسه با پیش آزمون افزایش یافته بود؛ ولی در گروه گواه، با مقایسه نمره های پیش آزمون و پس آزمون، تفاوت معناداری در مهارت خواندن ایجاد نشد و نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که استفاده از فناوری سیار بر خودتنظیمی دانش آموزان دیرآموز به صورت معناداری تاثیر داشته است. درنتیجه با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر، از آموزش راهبردهای فناوری سیار میتوان به منزله برنامه آموزشی کارآمد برای حل مسائل این دانش آموزان استفاده کرد واژه های کلیدی: فناوریهای سیار، دانش آموزان دیرآموز، تکنولوژی آموزشی، پیشرفت آموزشی
This article investigates the effect of integrating mobile technologies in education on reading skills and selfregulation
of late learning students. Based on the past, the use of mobile technologies in education has had a
positive and significant role in improving the performance of late learning students. By using mobile
technologies such as tablets and smartphones, students will be able to easily access educational resources and
study using these resources at any time and place. In addition, the use of mobile technologies can accelerate the
improvement of reading skills of late learners. By using various educational programs and software, students will
be able to engage with texts and course materials in an interactive and attractive way. These activities can
significantly improve their reading skills. The research method was quasi-experimental and of pre-test-post-test
type with a control group. The sample of the research was 30 late learners of the second grade elementary school
in Sarbaz city in the academic year of 1402-1401, who were selected as available and divided into two
experimental and control groups. Data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation)
and inferential statistics (analysis of covariance) with SPSS version 23 software. The results of the research show
that the use of mobile technologies can play a role in improving the self-regulation of late learning students. By
using self-learning training programs and monitoring personal progress, students will be able to manage
themselves independently in academic challenges, also the findings in the experimental group, the mean and
standard deviation of the post-test scores of reading skills compared to The pre-test was increased; But in the
control group, by comparing the pre-test and post-test scores, there was no significant difference in reading
skills, and the results of covariance analysis showed that the use of mobile technology had a significant effect on
the self-regulation of late learning students. As a result, according to the results obtained from the present
research, teaching mobile technology strategies can be used as an efficient educational program to solve the
problems of these students