Abstract:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مولفه های مبتنی بر هوش چندگانه گاردنر بر مشکلات رفتاری و تمرکز حواس کودکان صورت گرفت. روش: این پژوهش دارای رویکرد کاربردی و روش نیمه آزمایشی پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه ی دانش آموزان ابتدائی مدرسه شهید رنجبر شهر تبریز در سال تحصیلی -٩٩ ١٤٠٠ بودند. برای انتخاب نمونه ٢٠ نفر از دانش آموزانی که دارای مشکلات رفتاری و تمرکز حواس نمره میانگین به بالا بودند به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برنامه آموزش هوش چندگانه به مدت ١٠ جلسه (٤٥ دقیقه ای) به صورت گروهی برای گروه آزمایشی انجام شد. پیش آزمون و پس آزمون به وسیله ی پرسش نامه آشنباخ به روی هر دو گروه انجام شد. دادهها به روش توصیفی و تحلیل کواریانس تحلیل شد. نتایج: یافتهها نشان داد آموزش هوش چندگانه گاردنر بر مشکلات رفتاری و تمرکز حواس کودکان، رفتار پرخاشگرانه، انزوا، اضطراب و مشکلات اجتماعی تاثیر معناداری دارد. نتیجه گیری: برای بهبود تمرکز حواس و کاهش مشکلات رفتاری و اجتماعی کودکان میتوان از آموزش هوش های چندگانه استفاده کرد.
Introduction: Present research aims to determine efficacy of components based gardner multiple intelligence on behavioral problems and focusing of children attention. Method: This research has applied approach and pre/posttest semi-experimental research method. Statistical population of this research was primary students of Shahid Ranjbar School in Tabriz city. Sample group was 20 students who had behavioral and focusing attention problems. Training program of multiple intelligence was hold for 10 sessions (45 min) on experimental group. Posttest was done in both groups by Achenbach test .data was analyzed by covariance analysis and descriptive method. Result: results showed that gardner multiple intelligence training has significantly effect on behavioral and focusing of children attention problems. Conclusion: multiple intelligence can be used to improve attention and reduce children's behavioral and social problems.