Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت انتشار، ترسیم ساختار علمی و تحلیل استنادی تولیدات علمی دانشگاه ارومیه انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش شناسی توصیفی- تحلیلی با رویکرد علم سنجی انجام شده است. دادههای مورد نیاز از طریق پایگاه وب آوساینس گردآوری شده است. جامعه پژوهشی این تحقیق شامل 5837 تولید علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه است که از سال 1982 تا 2019 در پایگاه وبآوساینس نمایه شده است. برای پاسخ به سوالات پژوهش از تحلیل پایگاه وبآوساینس و نیز از نرمافزارهای اکسل، هیستسایت، سیآر اکسپلورر و ویااسویور استفاده شده است. یافتهها: یافتهها حاکی از ان است که تولیدات علمی دانشگاه ارومیه سیر صعودی داشته اما نرخ رشد آن دارای نوسان بوده است. مقدار متوسط نرخ رشد دانشگاه ارومیه 85/31 درصد میباشد. شاخصهای همنویسندگی تمایل اعضای هیئت علمی را به همکاری گروهی در تولید علمی نشان داده است. بالاترین همکاریهای علمی دانشگاه ارومیه در سطح ملی با دانشگاه آزاد و در عرصه بینالمللی با دانشگاههای کشور آمریکا صورت گرفته است. میزان همکاری دانشگاه ارومیه با سازمانهای ایرانی بالا بوده و در مقابل همکاری علمی در سطح سازمانهای بینالمللی از میزان پایینی برخوردار است. پرکارترین حوزههای موضوعی در دانشگاه ارومیه به ترتیب مربوط به رشتههای مهندسی، شیمی، کشاورزی، فیزیک، دامپزشکی، علم مواد و علوم کامپیوتر است. همچنین پرکارترین و پراستنادترین عضو هیئت علمی از اساتید حوزه فنی و مهندسی میباشند.
Purpose: This study aimed to investigate the status of publication, drawing the scientific structure and citation analysis of scientific products of Urmia University.
Methodology: The present research has been done in terms of applied purpose and terms of descriptive-analytical methodology with a scientometric approach. The data has been collected through the web of science. The research community includes 5837 scientific productions of the faculty members of Urmia University, which have been indexed in the web-science database from 1982 to 2019. To answer the research questions, web-based database analysis was used, as well as Excel software, website, CIA Explorer and Vivasior.
Findings: The findings indicate that the scientific production of Urmia University has had an upward trend, but its growth rate has fluctuated. The average growth rate of Urmia University is 31.85%. Co-authorship indicators have shown the willingness of faculty members to collaborate in scientific production. Urmia University has the highest scientific cooperation at the national level with the Azad University and in the international arena with American universities. The level of collaboration among Urmia University and Iranian organizations is high, and in contrast, scientific collaboration at the level of international organizations is low. The busiest subject areas in Urmia University are related to engineering, chemistry, agriculture, physics, veterinary medicine, materials science, and computer science, respectively.
Conclusion: Although most of the humanities disciplines are available at Urmia University, none of the subject areas of the humanities disciplines are among the busiest subject areas of Urmia University's scientific productions. The most prolific and most-cited faculty members are professors in technology and engineering. Such research can be used as a roadmap to see and identify the strengths and weaknesses of science in the country.
Value: This research, for the first time, assesses the scientific production community of Urmia University with bibliometrics and illustration.