Abstract:
زمینه و هدف: اختلال بینظمی خلقی اخلالگر یک تشخیص نسبتا جدید است که برای اولینبار در DSM-5 معرفی شد. بارزترین ویژگی این اختلال شامل اختلالات رفتاری و خلقی است. پژوهشهای کمی در مورد اختلال بینظمی خلق اخلالگر صورت گرفته است. هدف از پژوهش حاضر همهگیرشناسی اختلال بینظمی خلق اخلالگر در نوجوانان و مقایسه قضاوت اخلاقی افراد مبتلا و غیر مبتلا میباشد. روش: روش تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی و پسرویدادی بود. جامعه آماری مشتمل بر 165 هزار و 555 دانشآموز بود که بر اساس فرمول مورگان 384 دانشآموز با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای جهت بررسی همهگیرشناسی اختلال بینظمی خلق اخلالگر به عنوان نمونه انتخاب شد. همچنین برای بررسی تفاوت قضاوت اخلاقی در دانشآموزان دارای اختلال بینظمی خلق اخلالگر و عادی، 45 دانشآموز با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از شاخص واکنشپذیری عاطفی Stringaris و همکاران (2012 م.)، پرسشنامه قضاوت اخلاقی Rest و همکاران (1973 م.) و مصاحبه تشخیصی بر اساس DSM-5 استفاده شد. برای تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و آزمون تی مستقل با استفاده از نرمافزار SPSS 18 بهره گرفته شد. ملاحظات اخلاقی: در نگارش این مقاله جنبههای اخلاقی شامل حفظ اصالت متون، صداقت و امانتداری و رضایت و اطلاعرسانی رعایت شده است. یافتهها: نتایج توصیفی پژوهش نشان داد شیوع نشانگان اختلال بینظمی خلق اخلالگر 3/1 درصد بود. قضاوت اخلاقی دانشآموزان دارای اختلال بینظمی خلق اخلالگر نسبت به کودکان فاقد اختلال به طور معناداری متفاوت بود (05/0P<، 06/2-T=). نتیجهگیری: ﻣﯿﺰان ﺷﯿﻮع اﺧﺘﻼل بینظمی خلق اخلالگر در اﺳﺘﺎن آذربایجان شرقی در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی اﻧﺠﺎمﮔﺮﻓﺘﻪ در ﺧﺎرج از کشور در دامنه ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻗﺮار دارد. ﺑﺎ اﯾﻦ وﺟﻮد، ﻟﺰوم سیاستگذاریهای ﺳﻼﻣﺖ روان در ﻣﻘﻄﻊ ﻧﻮﺟﻮاﻧﯽ ﺑﺮای ﮐﺎﻫﺶ ﺑﺎر آﺳﯿﺐ در آﯾﻨﺪه و ارائه راهکارﻫﺎی ﺑﺮونرﻓﺖ از اﯾﻦ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺑﻪ ﻗﻮت ﺧﻮد ﺑﺎﻗﯽ اﺳﺖ.
Background and Aim: Disruptive mood dysregulation disorder (DMDD) is a relatively new diagnosis
that was introduced for the first time in DSM-5. The most prominent features of this disorder consist of
behavioral as well as mood disruptions. Few researches have been done on disruptive mood disorder. The
purpose of the current research is the epidemiology of disruptive mood disorder in adolescents and the
comparison of moral judgment of affected and non-afflicted individuals.
Methods: The research method was descriptive and it was a survey and post-event type. Statistical
population included 165 thousand and 555 students from among whom 384 ones were chosen using
cluster random sampling based on Morgan formula to investigate epidemiology of disruptive mood
dysregulation disorder. Also, for analyzing moral judgment difference between the students with
disruptive mood dysregulation disorder and normal students, 45 ones were selected using targeted
sampling. For gathering data, emotional reactivity index of Stringaris & et al (2012), moral judgment
questionnaire of Rest & et al (1973) and recognition interview based on DSM-5 were used. For analyzing
data, descriptive indexes and independent t-test through SPSS 18 software were applied.
Ethical Considerations: In compiling this research, ethical aspects including preserving the originality of
the texts, honesty and fidelity and satisfaction and awareness have been respected.
Results: Descriptive results of the research showed that the prevalence of syndrome of disruptive mood
dysregulation disorder was 1.3 percent. Moral judgment of the students with disruptive mood
dysregulation disorder was significantly different from that of the students with no disorder (P<0.05,
T=2.06).
Conclusion: The prevalence rate of disruptive mood dysregulation disorder in East Azarbaijan province is
in the middle range compared to other studies conducted abroad. However, attention should be paid to
mental health policy-making in adolescents to decrease behavioral problems and prevent future issues.