Abstract:
هدف: ورود صنعت چاپ سنگی به ایران در دوره قاجار (1249ق) از جمله نقاط عطفی محسوب میشود که تحولی چشمگیر بر فرآیند تولید و انتشار آثار مکتوب را به همراه داشت. با رواج این گونه از چاپ در ایران و در پی آن، تاسیس نخستین چاپخانهها در تبریز، تهران و بعد از آن در سایر شهرها، تسریع فرآیند تولید آثار مورد نیاز جامعه صورت پذیرفت و محدودیتهای پیشین در زمینه دسترسی به کتاب تا حد گستردهای حذف شد. متعاقبا کتابهای چاپی فراوانی با درونمایههای متفاوت و با هزینه اندک نسبت به نسخههای خطی، در دسترس اقشار گوناگون قرار گرفت. در این بین، یکی از موضوعات حائز اهمیت، آگاهی از نحوه کار چاپخانههای سنگی در این دوره است. هدف پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش است که تکنیک مورد استفاده در چاپخانههای سنگی دوره قاجار (ملزومات اولیه، ویژگیهای فنی و عوامل اجرایی) - فارغ از تحلیل ساختارهای حاکم بر جامعه، بررسی محتوایی، ویژگیها و چرایی تولید آثار انتشاریافته و نیز هویتیابی افراد فعال و حامیان- چه بوده است؟
روش/ رویکرد پژوهش: ساختار این پژوهش مبنی بر روش توصیفی-تحلیلی و بر مبنای مطالعه کتابخانهای، اسنادی و آرشیوی و رویکرد میانرشتهای سامان یافته است.
یافتهها و نتایج: با توجه به توقف فعالیت چاپخانههای سنگی از اواخر دوره قاجار و نیز عدم اشاره در منابع دستاول به تکنیک اینگونه از چاپ، بر اساس تک شاهد موجود (نقاشی میرزا علیقلی خویی از یک چاپخانه در 1264ق)، یافتهها حاکی از آن است که ملزومات اولیه همچون دستگاه چاپ، سنگ، مرکب و کاغذ، رکن مهمی در نحوه فعالیت چاپخانه داشته است و مبنی بر میزان سفارش و گستردگی چاپخانه به طور متوسطه هشت نفر (استاد چاپ، ورقگذار، چرخگردان، مرکبزن، مرکبساز، سنگساب، اسیدساز و صحاف) به صورت ثابت و دو نفر (کاتب و نقاش) به صورت غیرحضوری در تعامل با مدیریت چاپخانه به فعالیت مشغول بودهاند. در این بین روش چاپ به صورت مسطح و مراحل اجرایی از روندی ثابت و تکرارشونده برخوردار بود. متعاقبا دسترسی به نیرو و مواد اولیه، افزایش و کاهش سرعت و کیفیت انتشار را به همراه داشته است. پژوهش حاضر در راستای رفع ابهام، کاهش تشتتآرا و نظرات غیرمستند، با رویکردی علمی و تحلیل محور به صورت منسجم، تکنیک چاپ سنگی دوره قاجار را مورد بررسی قرار میدهد و میتوان آن را نزدیکترین جمعبندی به نحوه اینگونه از چاپ دانست.
Objective: The arrival of the printing industry in Iran during the Qajar period (1294/1833) is considered to be among the turning points, which created a significant change in the production and publication of written works. With the spread of this type of printing in Iran and the subsequent establishment of the early printing houses in Tabriz, Tehran and later on in other cities, the process of works needed by society was accelerated and the previous restrictions on access to books were largely removed. Subsequently, many printed books with different themes and at a very low cost compared to manuscripts became available to various social strata. In the meantime, one of the most important issues is to know how the lithographic printing houses worked in this period. The present research is intended to answer the question as to what has been the technique used in lithographic printing houses of the Qajar period (basic requirements, technical features and executive factors) - regardless of the analysis of the structures governing the society, content study, features and the reason behind the production of the published works as well as identification of the people active in this field and their advocates?
Research/Method Approach: The structure of this research is organized on the basis of descriptive-analytical method and on library, documentary, and archival study with an interdisciplinary approach.
Findings and Conclusion: Given the cessation of the activities of the lithographic printing houses since the late Qajar period and the lack of reference in primary sources to the technique of this type of printing, according to a single available evidence (a painting of a printing house in 1264/1847 by Mirza ‘Ali-Quli Khu’i) , the findings suggest that that basic requirements such as printing machine, stone, ink and paper have had a significant role in the operation of the printing house and based on the order rate and the extent of the printing house, and an average of eight people (a printing master, a sheet liner, a wheel turner, an ink worker, an ink maker, a stone polisher, an acid producer, and a bookbinder) have been working on a regular basis and two people (a scribe and a painter) working on a non-in-person basis in interaction with the management of the printing house. In the meantime, the printing method was that of a flat mode and the execution stages had a fixed and recurring process. Consequently, access to manpower and raw materials has fluctuated the speed and quality of publication. In order to remove ambiguity and reduce diversity of views and unsubstantiated opinions, the present research consistently examines the lithographic technique of the Qajar period with a scientific and analysis-oriented approach, which can be considered as the closest summary to this type of printing.
Machine summary:
یافته ها و نتایج : با توجه به توقف فعالیت چاپخانه های سنگی از اواخر دوره قاجار و نیز عدم اشاره در منابع دست اول به تکنیک این گونه از چاپ ، بر اساس تک شاهد موجود (نقاشی میرزا علیقلی خویی از یک چاپخانه در ١٢٦٤ق )، یافته ها حاکی از آن است که ملزومات اولیه همچون دستگاه چاپ ، سنگ ، مرکب و کاغذ، رکن مهمی در نحوه فعالیت چاپخانه داشته است و مبنی بر میزان سفارش و گستردگی چاپخانه به طور متوسطه هشت نفر (استاد چاپ ، ورق گذار، چرخ گردان ، مرکب زن ، مرکب ساز، سنگ ساب ، اسیدساز و صحاف ) به صورت ثابت و دو نفر (کاتب و نقاش ) به صورت غیرحضوری در تعامل با مدیریت چاپخانه به فعالیت مشغول بوده اند.
با این حال ، آنچه با توجه به حجم آثار تولید شده به وسیله چاپ سنگی دوره قاجار بر جای مانده است و نیز مبنی بر کیفیت متن و تصاویر، عملاً جریان معکوس سازی متن و تصویر بر روی سنگ را رد و بیشک شیوه کار به وسیله تجربه نهایی زنفلدر بوده است ، چنانکه پس از مدتی با آزمایش های فراوان یکی از روش هایی که او به کار گرفت ، نگارش متن و یا ترسیم نقش با مداد و یا مرکب چرب (مرکب مخصوص چاپ سنگی) بر روی کاغذ آهار زده و سپس انتقال آن به سطح سنگ بود که بدین ترتیب مراحل کار بسیار راحت تر صورت میگرفت (دانشور، ١٣٥١، ص .