Abstract:
بهکارگیری رسانههای دیجیتال در امر بازاریابی مفهومی است که با گسترش استفاده از اینترنت و امکانات ارتباطی دیجیتال، به امری غیرقابل اجتناب تبدیل شده است ، لذا هدف از اجرای این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی دیجیتال در صنایع دریایی با تکنیک فرا ترکیب از انواع روشهای فرا مطالعه است. در پژوهش حاضر با بهکارگیری رویکرد مرور سیستماتیک و فراترکیب کیفی، به تحلیل نتایج و یافتههای محققین قبلی پرداخته و با انجام گامهای هفتگانه روش ساندلوسکی و باروسو، مدل مفهومی عوامل مؤثر بر بازاریابی دیجیتال در صنایع دریایی دستهبندیشده است. بر اساس کدگذاری سه مرحلهای این عوامل در 13 مقوله اصلی و 43 کد محوری تحلیل و دستهبندی شدند. بهمنظور سنجش پایایی و کنترل کیفیت مطالعه حاضر از روش کاپا استفاده شد. ضریب کاپای محاسبهشده برابر با 77/0 بوده که در سطح توافق معتبر قرارگرفته است. نتایج نشان دادند عوامل مؤثر بر بازاریابی دیجیتال در صنایع دریایی شامل؛ فناوری، سیاست، مالی، اجتماعی، فرهنگ، انسانی، زیرساخت، بازارمحوری، ارزش محوری، نوآوری محوری، مشتری محوری، سطح کسبوکار و سطح شرکت بودند. یافتن الگوی مناسب بازاریابی بهویژه بازاریابی دیجیتال که محصول عصر حاضر میباشد، به معنی ایجاد گامهایی روبهجلو برای پیمودن مسیر بازاریابی خدمات ارائهشده از طرف صنعت دریایی کشور به سایر کشورها میباشد.
The use of digital media in marketing has become inevitable with the growth of the Internet and digital communication facilities. The purpose of the current study is to identify the factors affecting digital marketing in the marine industry by Meta-synthesis of various methods of meta-study. In the present research, a systematic review approach and qualitative meta-synthesis have been used on the results and findings of other researches. A conceptual model of factors affecting digital marketing in the marine industry is categorized according to the seven steps of the Sandloski and Barroso method. The mentioned factors were then analyzed and categorized into 13 main categories and 43 core codes based on three-stage coding. The Kappa method was used to measure the reliability and quality control of the present study. The calculated kappa coefficient was equal to 0.77, which is in the valid range. The results showed that the factors affecting digital marketing in the marine industry include; Technology, politics, finance, social, culture, human, infrastructure, market-oriented, value-oriented, innovation-oriented, customer-centric, business-level, and company-level. Finding the right marketing model, especially digital marketing which is a product of the present era, means taking steps toward a marketing path to provide other countries with the services of the maritime industry.