Abstract:
غزل معاصر فارسی، در جهت همراهی با تحولات وسیع سیاسی و اجتماعی، به شکلهای گوناگونی با غزل پیش از خود متفاوت شده است. این تفاوت که در دو ساحت فرم و محتوا رخ داده، ناشی از لزوم همراهی شاعران با اقتضائات زمان بوده است. پانتهآ صفائی بروجنی از شاعرانی است که توانسته با بهرهگیری از شگردهای مختلف زبانی و فرمی، به شعرش فردیت و تشخص ببخشید. این شگردها در هماهنگی با محتوای سرودهها، باعث انداموارگی شعر وی شده است. برآیند این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر اسناد کتابخانهای انجام شده است، نشان میدهد صفائی برای ارائهی محتوای مورد نظرش، دست به تغییرات زبانی و فرمی در غزل زده است. شگردهای زبانی در شعر صفائی، در سه ساحت واژگان، ترکیبات و نحو جملات دیده میشود. صفائی بنابر محتوای شعر، هم از واژگان بیگانه بهره میبرد و هم از واژگان بومی زادگاهش. در نحو جملات، «حذف» و «تکرار» پربسامدترین شگردهای زبانی وی بهشمار میآیند. او در فرم اشعار نیز، با فرارَوی از هنجار، دست به تغییراتی در ساختار غزل زده است. برخی از این هنجارگریزیهای شکلی در شعر او عبارتاند از: برهمزدن سطربندی متداول، سرودن غزل بدون مطلع، درهمآمیختگی قالبی، تغییر قافیه در بیت آخر یا در بیتی در میانهی غزل، بیت سهمصراعی، و استفاده از پایانِ باز.
Contemporary persian ghazal, in order to cope with the vast- political and social changes, has been different in previous forms. This difference that occurred in two spheres of form and content was due to the necessity of the necessity of accompanying poets with the requirements of time. Pantea Safaie is one of the poets who have been able to give individuality to his poem by utilizing different language and form techniques. These techniques in harmony with the content of the poem have caused the unity of his poetry. The outcome of this research which has been done by descriptive - analytical method and relying on library documents, shows that there is a peaceful way to present the content of his mind to represent linguistic and shape changes in the sonnet. The linguestic techniques in Safaei’s poetry are seen in three levels of vocabulary, composition and syntax. Safaei, according to the content of the poem, uses foreign words as well as native vocabulary. Due to tendency to speak language, he has not moved to the composition and in the few places where she has tried to combine, her language intimacy has been reduced .in syntax, " elimination " and " repetition " are the most frequent ones used in her language. in the form of poetry, she has made some changes in the structure of ghazal. Some of these deviations in her poems are collapse of common ghazal,