Abstract:
جهاد دارای شاخه های متعددی است که در یک دسته بندی کلی به جهاد در عرصه سخت و جهاد در عرصه نرم تقسیم می شود. امروز در زیر مجموعه جهاد نرم، «جهاد تبیین» یک فریضه است. «جهاد تبیین» یک فریضهی قطعی و یک فریضهی فوری است و هر کسی که میتواند باید اقدام کند. منتها این جهاد نیز مانند هر جهاد دیگری دارای فرماندهانی است که باید شایستگی های خاصی را دارا باشند. در مقاله حاضر با استفاده از روش تحلیل مضمون و با بهره گیری از نرم افزار MAXQDA تلاش شده است شایستگی های فرماندهان جنگ نرم در جهاد تبیین احصا شود. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش مصاحبه از خبرگان بوده است، به این منظور تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه ها ادامه یافت که در مجموع با 10 خبره مصاحبه صورت پذیرفت. پس از تحلیل مصاحبه های صورت پذیرفته تعداد 680 مضمون اولیه به دست آمد که پس از پالایش653 عدد مضمون پایه شکل گرفت. سازماندهی مضامین پایه در قالب 10 مضمون سازمان دهنده صورت پذیرفت و در نهایت مضامین سازمان دهنده در قالب 3 مضمون فراگیر شایستگی های دانشی، شایستگی های گرایشی و شایستگی های رفتاری دسته بندی شدند.
Jihad has many branches, which are divided in a general category into jihad in the hard field and jihad in the soft field. Today, under the category of soft jihad, "explanation jihad" is a duty. "Explanation Jihad" is a definite duty and an urgent duty, and anyone who can should take action. However, this jihad, like any other jihad, has commanders who must have certain qualifications. In this article, by using the theme analysis method and using MAXQDA software, it has been tried to calculate the competencies of soft war commanders in Jihad. The tool of data collection in this research was the interview of experts, for this purpose, the interviews were continued until the theoretical saturation was reached, and a total of 10 experts were interviewed. After analyzing the conducted interviews, a number of 680 primary themes were obtained, and after refining, 653 basic themes were formed. The organization of the basic themes was done in the form of 10 organizing themes and finally the organizing themes were categorized in the form of 3 comprehensive themes of knowledge competences, dispositional competences and behavioral competences.
Machine summary:
(فرخی،١٣٩٠) ٨٦ سال سی و یکم | شماره چهارم | زمستان ١٤٠٢ جنگ نرم عبارت است از مجموعه اقدامات تعمدی و طرح ریزی شده با بهره گیـری از قـدرت نرم ، از طریق دگرگونی هویت فرهنگی (تغییـر باورهـا، اعتقـادات ، افکـار و ارزش هـای پایـه ای ) و ناکارآمدسازی الگوی سیاسی نظام مورد هدف که موجبات فروپاشی از درون و تغییر نظام سیاسی را فراهم میسازد (نایینی، ١٣٩٢: ٨) جهاد تبیین جهاد تبیین اصطلاحی است که به دنبال سخنرانی رهبر معظـم انقـلاب اسـلامی در اردیبهشـت سال ١٣٩٥شمسی، مورد اشاره قرار گرفته ، و در آذرماه سـال ١٤٠٠شمسـی، جهـت روشـن کـردن افکار عمومی نسبت به فعالیت های انجام شده در نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح شد.
پ ) طراحی الگوی شایستگی های مدیران و فرماندهان ناجا از دیدگاه امام خمینی (ره ) و مقـام معظم رهبری (مدظله العالی ): این الگو در نیروی انتظامی جمهوری اسـلامی ایـران (ناجـا) باهـدف ارائه الگوی بومی از طریق مشخص کردن شایسـتگی هـای فرمانـدهان و مـدیران از دیـدگاه امـامین انقلاب اسلامی طراحی شده است که شامل چهار مقوله اصلی اسـت ایـن مقولـه هـا عبـارت انـد از: شایستگی های فردی با ٢٨ مفهوم ، شایستگی های بین فردی با شش مفهوم ، شایستگی های سازمانی با ٤١ مفهوم و شایستگی های بینشی با نه مفهوم (بنیادی نایینی و کامفیروزی، ١٣٩١).