Abstract:
یکی از ابزارهای مهم جهت ارائه بهتر فعالیتها در راستای اهدف مشخص شده، برنامه ریزی راهبردی میباشد. در واقع از برنامه ریزی راهبردی میتوان به عنوان پاسخی به مسائل و مشکلاتی که در صنعت گردشگری ممکن است رخ دهد استفاده نمود. در هسته گردشگری نظیر کلیه فعالیتهای تجاری میبایست "راهبرد گردشگری" ترسیم شود. مدل متاسوات برنامهای است که از یک پنجره عنوان و هفت پنجره بهم پوسته تشکیل شده است و هدف آن راهنمایی تصمیم گیرندگان در فرایندی منسجم و یکپارچه و نیز ایجاد فهرست رتبه بندی شده از اولویتهای استراتژیک میباشد. با توجه به اینکه اشخاص تصمیم گیرنده ممکن است ارزیابیهای خود را در طول یک فعالیت برنامه ریزی تغییر دهند در نتیجه این ابزار بازبینیهای نامحدود نهادهها را ممکن میسازد. پژوهش حاضر با هدف توسعه گردشگری در شهر کربلا برای اولین بار به معرفی مدل راهبردی متاسوات در زمینه گردشگری شهری پرداخته است. در این پژوهش از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. روش گردآوری دادهها و تحلیل اطلاعات موردنیاز به صورت اسنادی و پیمایشی است. به منظور تدوین استراتژی توسعه و تشریح اهداف، منابع، توانایی و عوامل محیطی از روش تحلیلی متاسوات استفاده شد. نتایج نشان داد که مهمترین فاکتور در راستای توسعه گردشگری در شهر کربلا مدیریت یکپارچه، توسعه زیرساختهای شهری، وجود بودجه مناسب شهرداری کربلا، احداث و تجهیز فضاهای مناسب و امنیت و رضایتمندی، برگزاری آئینها و مراسم مذهبی ویژه ماه محرم بود
One of the important tools to better present activities towards the specified goals is strategic planning. In fact,
strategic planning can be used as an answer to the issues and problems that may occur in the tourism industry. In
the core of tourism, such as all business activities, a "tourism strategy" should be drawn. The Meta-SWOT model
is a program consisting of one title window and seven shell windows, which aims to guide decision-makers in a
coherent and integrated process as well as create a ranked list of strategic priorities. Whereas decision-makers may
change their assessments during a planning activity, this tool allows unlimited revisions of institutions. The present
study aimed at developing tourism in Karbala city has introduced the Meta-SWOT strategic model in the field of
urban tourism for the first time. The study used a descriptive - analytical method. The method of collecting data
and analyzing the required information is documented and scrolling. Meta-SWOT analytical method was used to
formulate a development strategy and describe the goals, resources, capabilities and environmental factors. The
results showed that the most important factor in the development of tourism in the city of Karbala was the
Integrated Management, the development of urban infrastructure, the existence of a suitable budget for the
municipality of Karbala, the construction and equipping of suitable spaces and security and satisfaction, the
holding of special religious rituals and ceremonies during the month of Muharram.