Abstract:
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان برنامهای راهبردی از سوی رهبری درچهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تدوین و ارائه گردیدکه بایستی آن را به عنوان یک سند چشم انداز دقیق، مبتنی بررسالت و آرمان اصلی انقلاب اسلامی و نقشه راهی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی دانست در این مسیرنقش و ویژگیهای جوانان با اهمیت جلوه میکند. هدف اصلی پژوهش، بررسی ویژگیهای شخصیتی جوان مومن انقلابی در راه رسیدن به آرمانهای انقلاب وکارآمدی نظام اسلامی بر اساس محتوای متن بیانیه میباشد که با مطالعه دقیق بیانیه، میتوان نقشهای اصلی و ویژگیهای شخصیتی که یک جوان به عنوان محور توسعه و رسیدن به این تمدن را لازم دارد استخراج کرد. روش تحقیق در این مقاله بر اساس روش تحلیل محتوای کیفی است که در گام نخست متن بیانیه توسط پژوهشگر به صورت دقیق مطالعه وبا روش تحلیل محتوای کیفی، مولفهها و مقولههای مرتبط با متغیراصلی استخراج و دسته بندی و در گام دوم با استفاده از روش تحلیل مضمون، شبکه مضامین ترسیم و اعتباربخشی آن نیز صورت پذیرفت. با توجه به نتایج بدست آمده، الگوی فوق دارای چهاربعد و ویژگی اصلی شامل: «جوانان؛ ورود به دومین مرحلهی خودسازی جامعهپردازی و تمدنسازی، جوانان؛ برکات بزرگ انقلاب اسلامی، جوانان؛ محور تحقق نظام پیشرفتهی اسلامی، جوانان؛ گام دوم و سرفصلها و توصیههای اساسی» و 40 ویژگی و مولفه فرعی در رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی شناسایی و به عنوان الگوی اصلی برای حرکت، شناخت و آشنایی جوانانی که در این مسیر پای گذاشتهاند انتخاب و ارائه گردید.
The statement of the second step of the Islamic revolution was presented as a strategic plan by the leadership on
the 40th anniversary of the victory of the Islamic revolution, which should be considered as a detailed vision
document, based on the main mission and ideal of the revolution and a road map to reach the new Islamic
civilization. And the characteristics of young people become important. The main purpose of the research is to
investigate the personality characteristics of a young religious believer on the way to achieve the ideals of the
revolution and the efficiency of the Islamic system based on the content of the text of the statement. It is necessary
to extract this civilization. The research method is the qualitative content analysis method, in the first step, the
researcher carefully studies the text of the statement with the qualitative content analysis method, extracting and
categorizing the components and categories related to the main variable, and in the second step, using the theme
analysis method, the network of themes. Its drawing and accreditation was also done. According to the obtained
results, the above model has four dimensions, including: “entering the second stage of self-improvement,
socialization and civilization, the great blessings of the Islamic Revolution, the axis of the realization of the
advanced Islamic system, the second step and the main headings and recommendations” and 40 features and subcomponents
in reaching It was identified with the goals of the Islamic Revolution and was chosen and presented
as the main model for the movement, recognition and introduction of young people who have set foot on this path.