Abstract:
پژوهش حاضر با هدف نقش رضایت از تحصیل و امید به تحصیل در پیش بینی سازشیافتگی تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشجویان کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی در سالتحصیلی 2021-2020 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای تعداد 116 دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامهی رضایت از تحصیل، پرسشنامهی امید به تحصیل و پرسشنامهی سازش یافتگی تجصیلی برای جمعآوری دادهها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین رضایت از تحصیل و امید به تحصیل و ابعاد ان با سازش یافتگی تحصیلی دانشجویان رابطهی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 37 درصد از کل واریانس سازش یافتگی تحصیلی بر اساس رضایت از تحصیل و امید به تحصیل قابل پیشبینی است که متغیر رضایت از تحصیل سهم بیشتری داشت. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که رضایت از تحصیل و امید به تحصیل از متغیرهای مرتبط با سازش یافتگی تحصیلی دانشجویان میباشند.
The aim of this study was to determine the role of satisfaction with education and hope in education in predicting academic adjustment of physical education students. The research method was descriptive-correlational. The statistical population of the study consisted of all undergraduate students of Mohaghegh Ardabili University in the academic year 2020-2021, from which 116 students were selected as a sample using stratified random sampling. Student satisfaction questionnaire, study hope questionnaire and detailed adaptation questionnaire were used to collect data. Pearson correlation coefficient and regression analysis were used to analyze the data.Findings showed that there is a significant positive relationship between education satisfaction and study expectation and its dimensions with students' academic adjustment.The results of regression analysis also revealed that approximately 37% of the total variance of academic adjustment can be predicted based on satisfaction with education and hope for education, with the variable of satisfaction with education having a larger share.Therefore, it can be concluded that education satisfaction and study expectation are variables related to students' academic adjustment.