Abstract:
امروزه حمل و نقل یکی از اجزاء مهم اقتصاد ملی محسوب میگردد و بدلیل داشتن نقش زیربنایی اثیر
فراوانی بـر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد. این بخش دربرگیرنده فعالیتهایی است که به شکلی گسترده در
تمامی زمینههای تولید، توزیع و مصرف کال و خدمات جریان داشته و در مجموعه فعالیتهای اقتصادی نقش
غیرقابل انکـاری برعهـده دارد. در حال حاضر هزینه حمل و نقل در قیمت تمام شده کال در کشورهای
توسعه یافته، در حال توسعه و کل جهان به ترتیب ٣/٤، ٨/٢٥ و ٥/٤ درصد میباشد. این ارقام با توجه به
ارزش تجارت جهانی موجـب گـشته تـا زیـربخش خدمات تبدیل به یک صنعت و بازار مناسب گردد بطوری
که در سال ٢٠١٥ حجم بازار حمل و نقل آسیا بـیش از ٣٢٠ میلیارد دلر بوده است. لذا کاهش هزینه حمل
و نقل و بالتبع کاهش هزینه عرضه کالی تولیدی به بازارهای مصرف نقش زیادی در توان رقابت و گسترش
سایر بخشهای اقتصاد از جمله صنعت ونهایتا اقتصاد ملی دارد، لذا برای برنامه ریزیهای آینده، بررسی جایگاه
کنونی و پتانسیل حمل و نقل در اقتصاد کشور، چشم انداز آتی جهانی آن و شناخت کمبودها و مشکلت
مربوطه از گامهای ضروری اولیه میباشد. در این مقاله با بررسی جایگاه حمل و نقل در اقتـصاد کشور و
ارزش افزوده، وضعیت موجود و آینده حمل و نقل ایران درجهان و تحولت اقتصادی بخش حمل و نقـل بـه
تفصیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
Machine summary:
با اينحـال بــا عنايـت بـه نقـش زيربنايي حمل و نقل در تحقق توسعه اقتصادي و لزوم برخورداري از سيستمها و شـبکه هاي حمـل و نقلي کارا، توانا و همپاي بـا معيارهاي بين المللي، ميطلبد تا نسبت به سـرمايه گـذاري در بخـش راه و ترابـري توجـه شايسته تري مبذول گردد.
همچنـين روند تشکيل سرمايه و ارزش افزوده در بخش حمل و نقـل و کـل اقتـصاد کـشور بيانگر اين واقعيت است که بخش حمـل و نقـل بالنسبه از پتانسيل بالقؤە بالاتري برخوردار ميباشد و ايـن پتانـسيل در صورت رفع مشکلاتي همچـون کـم بـودن نـرخ بازگشـت سرمايه و محدوديتهاي قانوني بمراتب بالاتر از سطح کنوني قـرار خواهد گرفت .
بررسـي سـهم ارزش افزوده بخش حمل و نقل در توليد ناخالص ملي کشور، بيانگر اين واقعيت اسـت کـه ايـن متغيـر در مجمـوع از رونـدي صـعودي برخوردار بوده است و از ٦/٢ درصد در سال ٨٨ بـه ٩/٥ درصـد در سـال ٩٦ رسـيده است .
مقايسه روند تشکيل سرمايه و ارزش افزوده در بخش حمل و نقل و کل اقتصاد کشور بيانگر اين واقعيت است که بخـش حمـل و نقل بالنسبه از پتانسيل بالقؤە بالاتري برخوردار ميباشد و اين پتانسيل در صورت رفع مشکلاتي همچـون کـم بودن نرخ بازگشت سرمايه و محدوديتهاي قانوني بمراتب بالاتر از سطح کنوني قرار خواهد گرفت .
Transitioning To the Green Economy: The Arab Transport Sector Policy BRIEF, International Journal Sustainable Development.
Towards Sustainable Urban Transportation Case Studies World Academy of Science, Engineering and Technology International Journal of Transport and Vehicle Engineering Vol: 7, No: 9, 25 Jennifer.