Abstract:
از آنجایی که یکی از راههای برقراری ارتباط افراد بشر زبان تصور می باشد، کودک ناشنوا برای برقراری ارتباط با بهرهگیری از حس شنوایی، آنچه را که می شنود در ذهن خود تکرار می کند و از طریق گفتار مداوم شروع به گفتن کلمات می شود. که این امر بر رشد عقلانی او تأثیر بسزایی دارد؛ اما این فرایند ارتباطی در کودکان کم شنوا به علت نقص شنوایی اتفاق نمی افتد.شنوایی یکی از حیاتی ترین تواناییهای حسی است، یادگیری که اساسیترین توانمندی برای سازگاری انسان با محیط رشد ذهنی به شمار میآید به شدت تحت تأثیر حس شنوایی قرار می گیرد. هدف مقالۀ حاضر بررسی نتایج پژوهشهای انجام شده پیرامون تأثیر آسیب شنوایی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمشنوا در حوزۀ مهارتهای اساسی یادگیری شامل خواندن، نوشتن در درس ها است.از جمله مشکلات افت شنوایی و تاثیر آن بر گفتار و زبان کودکان باید به موفق نشدن در مدرسه و سخت بودن برقراری ارتباط با دیگران اشاره کنیم. این دسته از کودکان در توسعه مهارتهای اجتماعی مشکل دارند و ممکن است نخواهند با دیگر کودکان بازی کنند و حرف بزنند. کودکان مبتلا به کم شنوایی با سرعتی مشابه با کودکان با قدرت شنوایی طبیعی، واژهها را یاد نمیگیرند از طرفی در اطلاع از معانی متفاوت یک کلمه مشکل دارند.اینجانب تلاشم بر این است که در اقدام پژوهی فوق دانش آموز کم شنوا را به یادگیری بهتر در درس هایش علاقه مند و موفق گردانم.
Since one of the ways of communication between human beings is imagination, a deaf child repeats what he hears in his mind to communicate using the sense of hearing and begins to say words through continuous speech. that this has a significant impact on his intellectual growth; But this communication process does not happen in hearing impaired children due to hearing impairment.Hearing is one of the most vital sensory abilities, learning, which is the most basic ability for human adaptation to the environment of mental development, is strongly influenced by the sense of hearing. The purpose of this article is to examine the results of the research conducted on the effect of hearing loss on the academic progress of hearing impaired students in the field of basic learning skills including reading and writing in lessons.Among the problems of hearing loss and its impact on children's speech and language, we should mention that they do not succeed in school and it is difficult to communicate with others. This group of children have difficulty in developing social skills and may not want to play and talk with other children.Children with hearing loss do not learn words at the same speed as children with normal hearing, on the other hand, they have difficulty knowing the different meanings of a word.I am trying to make the hearing-impaired student interested and successful in learning better in the above action research.
Machine summary:
در ایران نیز طبق سرشماری سال ۱۳۸۵، ۹/۲۱ درصد از جمعیت کشورمان را افراد ۱۰ تا ۱۹ ساله تشکیل می دهند که حدود ۱۵ میلیون نفر می باشد ادبیات پژوهش کتابی تحت با عنوان مقدمه ای بر آموزش و پرورش، زبان آموزی برای ناشنوایان) مهمترین چالش ها را در برخورد این گروه از کودکان دچار اختلالات حسی به دلیل ناتوانی در شنیدن به کندی صورت میگیرد.
نتایج پژوهش کاکوجویباری و همکاران که به منظور بررسی ارتباط بین مداخله های زودهنگام با موفقیت تحصیلی دانشآموزان آسیبدیدۀ شنوایی صورت پذیرفته است نشان می دهد که بین هر یک از متغیرهای سن تشخیص کمشنوایی، سن شروع استفاده از سمعک، سن بهره گیری از برنامه های تربیت شنوایی و گفتاردرمانی و نیز سن شروع آموزشهای والدین با موفقیت تحصیلی دانشآموزان ارتباط معنیداری هم بستگی منفی وجود دارد.
۲. تربیت شنوایی، آموزش های ویژه به دانش آموزان کم شنوا کمک می کند تا از باقی مانده شنوایی خود حداکثر استفاده را برای تشخیص، درک، تجزیه و تحلیل صداها می کند.
ارائه راه حل های پیشنهادی و انتخاب راه حل با بکارگیری برخی راهکارهای ساده کلاس درس را برای کودک کم شنوا قابل استفاده کنیم: به کودکان بگویید یکی یکی صحبت کنند و پیش از صحبت کردن دستشان را بالا ببرند تا کودک کم شنوا متوجه شود چه کسی صحبت می کند .
the book for the hearing impaired child of the University of Welfare and Rehabilitation Sciences.