Abstract:
از منظرهای مختلفی میتوان به سراغ روایت فیلم داستانی رفت و آن را تحلیل و بررسی کرد. یکی از منظرهای مهم در این زمینه، پرداختن به عنصرهایی است که میتوانند در تدوین موثر باشند. میزانسن و تدوین دو عنصر مهمی هستند که در شکلگیری روایت تاثیر دارند. هر کدام از این دو عنصر خود شامل مولفههایی میشود که میتوانند جایگاه آن عنصر در تدوین را مشخص سازند. در این پژوهش، جایگاه میزانسن و تدوین در روایت فیلم داستانی بر اساس مولفههای نوع روایت، عناصر داستانی، پیرنگ، زمان، مکان، ریتم، شخصیت داستانی و بازنمایی بررسی میشود. هدف یافتن جایگاه میزانسن و تدوین در روایت فیلم داستانی و مقایسه آنها با هم است. بر این اساس، پرسش اصلی عبارت است از اینکه جایگاه میزانسن و تدوین در روایت فیلم داستانی چیست؟ پژوهش حاضر از نوع بنیادی و ماهیت آن، توصیفی - تحلیلی است. گردآوری اطلاعات، با روش کتابخانهای انجام شدهاست. تحلیل با روش کیفی صورت پذیرفته است. تحلیل انجام شده در این نوشتار با رویکرد زیباشناسی در بستر مطالعات سینمایی است. این پژوهش نشان میدهد که جایگاه میزانسن و تدوین در مولفههای نوع روایت، عناصر داستانی، پیرنگ و زمان میان اختلاف دارند، اما در مولفههای مکان، ریتم، شخصیت داستانی و بازنمایی با هم اشتراک دارند. تدوین در مولفههای بیشتری وضعیت ضروری و غیر مشروط دارد و از این جهت، در روایت داستانی موثرتر به شمار میرود.
From various viewpoints, you can go to the narration of the fictional film and analyze it. A critical outlook in this area is to address elements that may be effective in publishing. Mise-en-scene and editing are two crucial elements that influence the formation of the narrative. Each of these two elements contains components that can determine this element’s position in the edition. In this research, the position of mise-en-scene and editing in the narrative of a fictional film is investigated based on the components of the narrative type, story elements, plot, time, place, rhythm, fictional character, and representation. The goal is to determine how mise-en-scene and editing are placed in a fictional film’s narrative and compare them. On this basis, the main question is: what is the position of the production and montage in the narrative of a fiction film? Current research is of a fundamental kind, and its nature is descriptive-analytic. Information was collected using a library methodology. The analysis was done using a qualitative method. The analysis made in this article is based on aesthetics in the context of film studies. This research shows that the position of staging and editing differs regarding narrative type, historical elements, plot, and time. Despite this, they share the exact location, rhythm, fictional character, and representation. Editing in more components has a necessary and unconditional status, which is seen as more efficient in the narrative.