Abstract:
آیین زار، آیینی موسیقایی- درمانی است که خاستگاه اتیوپیایی دارد و به عنوان یک آیین مهاجر به سواحل جنوب ایران راه پیدا کرده است. باورمندان به این آیین معتقدند که بیماریهای انسان به دلیل حلول بادها یا هواهای شیطانی در اوست. بنابراین باید با اجرای مراسمی خاص، این بادها را از تن بیمار زدود تا بیماری از بین برود. موسیقی، اصلیترین ابزار برای درمان بیمار مبتلا به زار است؛ موسیقیای ریتمیک بر پایۀ سازهای کوبهای. علاوه بر آن، رفتارهای آیینی دیگری مانند قربانی کردن و سفره پهن کردن نیز به درمان بیمار مبتلا به زار کمک میکند. هدف من در این پژوهش، پرداختن به نقاط اشتراک و افتراق این آیین در هرمزگان و اتیوپی و مقایسۀ تغییرات موسیقایی و ساختاری آن دو با هم است. به تبع آن، پرسش اصلی این پژوهش این است که چه شباهتها و تفاوتهایی میان ساختار و موسیقیای که هنگام اجرای این مراسم در هرمزگان و اتیوپی اجرا میشود وجود دارد؟ این نوشتار با روش گردآوری اسنادی و تحلیل محتوا، مشاهدۀ میدانی و مصاحبه با بومیان استان هرمزگان، ساختار و موسیقی این آیین را بررسی میکند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که آیین زار در طول مهاجرتش از کشور مبدا، یعنی اتیوپی تا کشور مقصد، یعنی ایران و به طور اخص، استان هرمزگان، تغییرات چشمگیری داشته است و به همین دلیل، علاوه بر شباهتها، تفاوتهای بسیاری نیز دارد. برای مثال، در اتیوپی زار را به صورت ایستاده اجرا میکنند، اما در هرمزگان به صورت نشسته. در اتیوپی آلات موسیقی متنوعتر است، موسیقی آنها غنیتر است و اشعار آنها به زبان سواحلی است، اما در هرمزگان آلات موسیقی به انواع دهل محدود میشو. موسیقی آنها غنای موسیقی اتیوپی را ندارد و اشعارشان بیشتر به زبان عربی است. با وجو همۀ تفاوتها، بنمایه و خمیرۀ اصلی این آیین حفظ شده است و ماهیت ساختاری و موسیقایی افریقایی خود را از دست نداده است.
Zar ritual is a musical-therapeutic ritual of Ethiopian origin and has found its way to the southern shores of Iran as a migrant ritual. Believers of this religion believe that human diseases are due to the presence of evil winds or air in them. Therefore, by performing a special ritual, these winds should be removed from the patient’s body so the disease disappears. Music is the primary tool for treating a patient with Zar; Rhythmic music is based on percussion instruments. In addition to that, other ritual behaviors such as making sacrifices and spreading the table also help to treat the patient with Zar. In this research, I address the commonalities and differences of this ritual in Hormozgan and Ethiopia and compare the musical and structural changes of the two. Accordingly, the central question of this research is, what are the similarities and differences between the structure and the music performed during this ritual in Hormozgan and Ethiopia? This article examines the structure and music of this ritual using document collection and content analysis, field observation, and interviews with the natives of Hormozgan province. The results of this research show that although the Zar ritual has undergone significant changes during its migration from the country of origin, Ethiopia, to the country of destination, Iran, and especially Hormozgan province, the primary substance and essence of this ritual have been preserved, and its African structural and musical nature has not lost.