Abstract:
در ادبیات اقتصادی، فساد به صورت سوءاستفاده از قدرت عمومی برای سود شخصی تعریف میشود. فساد بر تولید ناخالص داخلی، توزیع درآمد، توسعه انسانی و بهطور کلی بر ساختار اقتصادی و اجتماعی کشورها اثرات منفی داشته و اعتبار و قدرت رقابتپذیری آنها را در اقتصاد بین المللی تحتتاثیر قرار می دهد. اهمیت موضوع جهانیشدن از یکسو و گستردگی فساد از سوی دیگر، نیاز به بررسی رابطۀ این دو متغیر را پررنگتر مینماید. در این مقاله، اثرات غیرخطی جهانیشدن بر شاخص کنترل فساد، در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) برای دورۀ زمانی 2003-2019 با استفاده از مدل رگرسیون انتقال ملایم پانلی(PSTR)، مورد بررسی قرار گرفته و بدین منظور از شاخص جدید جهانیشدن (KOF) به عنوان متغیر انتقال استفاده شده است. نتایج برآورد مدل، حاکی از وجود رابطۀ غیرخطی قوی میان متغیرهای مورد مطالعه بوده و یک مدل دو رژیمی با حد آستانهای 75/ 69 و پارامتر شیب 78/ 0 را پیشنهاد میشود. براساس یافته های تحقیق، جهانیشدن در رژیم اول، تاثیر منفی و معنیدار و در رژیم دوم، تاثیر مثبت و معنیدار بر شاخص کنترل فساد دارد و بنابراین، فرضیه U شکل بین جهانیشدن و شاخص کنترل فساد در کشورهای مورد مطالعه، تایید می شود. همچنین با عبور متغیر انتقال (شاخص جهانیشدن) از حد آستانه ای و در رژیم دوم، اثر مثبت توسعه اقتصادی بر شاخص کنترل فساد، کاهش یافته است. اندازه دولت و نرخ مشارکت زنان (جنسیت) در هر دو رژیم، به ترتیب، تاثیر منفی و مثبت بر شاخص کنترل فساد دارند. رابطۀ منفی آزادی اقتصادی و شاخص کنترل فساد در رژیم اول، به رابطه مثبت در رژیم دوم تبدیل شده است. اثر ثبات سیاسی قبل از حد آستانه ای، مثبت و معنی دار است و نهایتا، تورم در هر دو رژیم، تاثیر معنی داری بر شاخص کنترل فساد ندارد.
Introduction
The existing literature on corruption is divided into two categories. The first category focuses on the determinants of corruption. Various empirical studies show that the main factors affecting the scope and extent of corruption are the quality of urban services, the level of wages in the public sector, the rule of law, especially anti-corruption laws and access to natural resources, the level of development and the degree of competitiveness of the economy, globalization and industrial policy of the country. The second category of existing literature focuses on the consequences of corruption. In other words, we can refer to studies such as the impact of corruption on the growth, quality of public infrastructure and public investment, foreign direct investment, income inequality and poverty, and government spending.
In line with the first category of the above-mentioned studies, the effect of globalization on corruption is the main focus of this article. In other words, in this research, we seek to answer the question, does the spread of globalization affect the level of corruption? Considering that globalization can have different effects on corruption, which depends on the level of globalization of countries, so it is likely that there is a non-linear relationship between them. For this purpose, statistical data of member countries of the Organization of the Islamic Cooperation (OIC) during the period 2003-2019, and the econometric method of panel smooth threshold regression have been used.
Methodology
For analyzing data, panel smooth transition regression (PSTR) model is used, which was presented and expanded by Gonzalez et al. (2005) and Colletaz & Hurlin (2006). We use the general model of the research, which is specified in the form of the following equation:
Where, COC: Corruption control index, KOF: Globalization index and The Control symbol indicates the control variables that are introduced below:
EF: economic freedom, GS: Government consumption expenditure as a percentage of GDP, a proxy for the size of the government, LGDP: the logarithm of real per capita income as an economic development index, INF: inflation rate, FL: the share of women among all employees (in percentage) used for the participation index of women or gender and PSI: Political stability index.
Results and Discussion
The results of the estimation suggest a strong nonlinear relationship between variables and represent a two-regime model with a threshold of 69. 75 and a slope of 0. 78. According to research findings, globalization has a negative and significant effect in the first regime and a positive and significant effect on the corruption control index in the second regime. Therefore, the U-shaped hypothesis between globalization and the corruption control index is confirmed in the studied countries. Also, with the transition variable (globalization index) passing the threshold limit and in the second regime, the positive effect of economic development on the corruption control index has decreased. The size of the government and the participation rate of women (gender) in both regimes have a negative and positive effect on the corruption control index, respectively. The negative relationship between economic freedom and corruption control index in the first regime has turned into a positive relationship in the second regime. The effect of political stability is positive and significant before the threshold limit, and finally, inflation in both regimes has no significant effect on the corruption control index.
Conclusion
Based on the results of this study, suggestions should be made to facilitate the identification and control of activities mixed with corruption:
1) Considering the direct effect of globalization in controlling corruption and its indirect effect through the removal of restrictions on trade and foreign investment (the channel of influence of the economic freedom variable) , it is suggested that the countries under study have the necessary infrastructure to improve the globalization level through institutional and structural reforms, market liberalization, increasing competition and transaction transparency, and improving services in all economic sectors.
2) Legislators and statesmen of the studied countries should take the necessary measures for the fair distribution of income and reduce the class gap as a driving factor of corruption, in parallel with economic development.
3) Considering that with the size of the governments, the level of corruption has also increased, so comprehensive policies and programs should be implemented in order to make the government smaller, so more emphasis should be placed on privatization and reduction of government monopolies. In thix context, reducing the number of government employees, moving towards electronic government are among the actions that can lead to the shrinking of the public sector.
4) Increasing the relative share of women's employment reduces corruption. It is suggested to increase the share of women's participation in the government sector in these countries.
Machine summary:
در این مقاله ، اثرات غیرخطی جهانیشدن بر شاخص کنترل فساد، در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) برای دوره زمانی ٢٠٠٣-٢٠١٩ با استفاده از مدل رگرسیون انتقال ملایم پانلی(PSTR)، مورد بررسی قرار گرفته و بدین منظور از شاخص جدید جهانیشدن (KOF) به عنوان متغیر انتقال استفاده شده است .
مدل و متغیرهای مورد استفاده با توجه به نتایج ضد و نقیضی که در مدل سازی خطی اثرگذاری جهانیشدن بر فساد در مطالعات تجربی گذشته وجود دارد، لذا احتمال میرود یک رابطه غیرخطی بین جهانیشدن و فساد برقرار باشد که با توجه به یافته های مطالعه داس و دیونزو (٢٠٠٩)، آتیلا (٢٠١٣) و مبانی نظری از تکنیک اقتصادسنجی انتقال ملایم آستانه ای پانلی برای تخمین مدل کلی تحقیق ، که به شکل معادله زیر تصریح شده است ، استفاده میکنیم : که در آن : COC: شاخص کنترل فساد است که به عنوان متغیر اندازه گیری فساد از آن استفاده میشود.
با توجه به یافته های تحقیق در جدول (٩) با عبور متغیر انتقال (شاخص جهانیشدن ) از حد آستانه ای و در رژیم دوم ، اثر مثبت توسعه اقتصادی بر شاخص کنترل فساد، رو به کاهش است .
همچنین با عبور متغیر انتقال (شاخص جهانیشدن ) از حد آستانه ای و در رژیم دوم ، اثر مثبت توسعه اقتصادی بر شاخص کنترل فساد کاهش یافته است .
Financial liberalization, bureaucratic corruption and economic development.
Investigating the factors affecting the formation of corruption with emphasis on the combination of economic activities The study of developing countries.
Investigating the effect of economic freedom on financial corruption (case study with panel data approach).