Abstract:
مقدمه و هدف: مصرف امروزه به یکی از مهمترین مفاهیم جامعه بدل شده است که تاثیرش بر حیات شهری ممکن است در قالب نوعی احساس باشد، که این احساس باعث تعلقفرد به مصرف و فضای مصرفی میشود. از اینرو هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی گسست و سردرگمی معماری معاصر ایران از طریق عوامل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است. روش تحقیق: روش تحقیق پژوهش حاضر کیفی-کمی است. و راهبرد پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی میباشد شیوۀ گردآوری اطلاعات بهصورت مطالعات کتابخانهای و میدانی با ابزار مصاحبه و پرسشنامه است. ضمن آنکه نتایج بااستفاده از نرمافزار Spss تحلیل شدهاند. یافتهها: معماری، نمایشی معماری است که بسیار عامهپسند میباشد و درآن کلیۀ عناصر معماری تنها جهت خودنمایی و صرفا بهصورت تقلیدی از دیگر سبکها و معماری دیگر کشورها نمود پیدا کردهاند. بیآنکه ارتباطی با فرهنگ، هویت و الگوهای معماری اصیل منطقه خود داشته باشد. بهگونهای شفاف نظیر آن چیزی که در کشورمان و در جامعه امروزی آشکار شده است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که عوامل سیاسی و فرهنگی بعد از انقلاب بهشدت بر روند شکلگیری ساختمانهای مسکونی این مناطق تاثیر گذاشتهاند و سالبهسال چهره این بناها از فرهنگ و هویت بومی خود فاصله بیشتری گرفته است و بهسمت غرب و نوگرایی رفته است. در این راستا مسئلۀ جهانی شدن نیز بیتاثیر نبوده است. در ایران و پس از انقلاب گرایش ویژهای به فرهنگ پستمدرن شکل گرفت که نتیجۀ مستقیم جهانی شدن است. فرهنگ پست مدرن در ضدیت با روایتهای کلان است و هویت را از شکل کلان به هویتهای نسبی، خرد، بومی و منطقهای تبدیل میکند که در دنیای معاصر فرهنگ جهانی بهصورت اختلاط فرهنگی شکل میگیرد. بنابراین فرهنگهای جهانی غیرغربی که هنوز دچار کمبود آفرینش نظری هستند، معضلهای وجودی تفکر غربی را بهنمایش میگذارند، که این روند بهخوبی در بناهای این مناطق بهچشم میخورد.
Introduction and purpose: Today, consumption has become one of the most important concepts of society, whose impact on urban life may be in the form of a kind of feeling, which makes a person belong to consumption and consumption space. Therefore, the main goal of the current research is to investigate the discontinuity and confusion of contemporary Iranian architecture through cultural, political and social factors. Method: The research method of this research is qualitative-quantitative. And the current research strategy is descriptive-analytical, the method of collecting information is in the form of library and field studies with interview and questionnaire tools. Meanwhile, the results were analyzed using Spss software. Findings: Architecture is an architectural show that is very popular and in which all the architectural elements have appeared only to show off and only as an imitation of other styles and architecture of other countries. without having anything to do with the original culture, identity and architectural patterns of its region. in a clear way like what has been revealed in our country and in today's society. Conclusion: The results of the research showed that political and cultural factors after the revolution have strongly influenced the formation process of residential buildings in these areas, and year by year the face of these buildings has distanced itself from its native culture and identity and has moved towards the West and modernization. In this regard, the issue of globalization has not been without effect. In Iran and after the revolution, a special trend towards postmodern culture was formed, which is a direct result of globalization. Postmodern culture is in opposition to macro narratives and changes the identity from the macro form to relative, micro, local and regional identities, which are formed in the form of cultural mixing in the contemporary world of global culture. Therefore, the non-western world cultures, which still lack theoretical creation, show the existential problems of western thought, which is clearly visible in the buildings of these regions.