Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه نگرش به دنیای مجازی و خودکارآمدی تحصیلی با خلاقیت شناختی در دانشآموزان دختر مقطع اول متوسطه در شهر کرمان انجام شدهاست. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری آن را کلیه دانشآموزان دختر مقطع اول در شهر کرمان در سال 1401 -1400 که به تعداد 1557 نفر میباشند. نمونه پژوهش حاضر 308 نفر از دانشآموزان دختر که بر اساس فرمول کوکران و بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات سه پرسشنامه دنیای مجازی کیم و همکاران (2005)، پرسشنامه خلاقیت شناختی عابدی (1372) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جینک و مورگان (1992) استفاده شدهاست. دادههای تحقیق با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون در قالب نرمافزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که نگرش به دنیای مجازی و خودکارآمدی تحصیلی با خلاقیت شناختی رابطه معنادار دارد. مولفههای نگرش به دنیای مجازی (نیت استفاده، نگرش، مفید بودن درک شده در استفاده از سیستم، سهولت درک شده در استفاده از سیستم، سازگاری، تأثیر اجتماعی، لذت درک شده) با خلاقیت شناختی رابطه معنادار دارد. مولفههای خودکارآمدی تحصیلی (استعداد، کوشش، بافت) با خلاقیت شناختی رابطه معنادار دارد.
ReviewThe aim of this study was to investigate the relationship between attitude to virtual world and educational self-efficacy with cognitive creativity in first-grade female high school students in district 2 of Kerman. The research method was descriptive and the research design was correlation. The statistical society includes all female high school students in district 2 of Kerman in 1400-1401 which are 1557 people. The sample consisted of 308 female students who were selected based on Cochrane formula and simple random sampling. Data collection tools including Kim et al.'s Virtual World Questionnaire (2005), Abedi's Cognitive Creativity Questionnaire (1993) and Jake and Morgan's Academic Self-Efficacy Questionnaire (1992) were used. After collecting, the data were analyzed using Pearson correlation coefficient in spss software version 22. The results showed that attitude to virtual world and academic self-efficacy have a significant relationship with cognitive creativity. The components of attitude to the virtual world (intention to use, attitude, perceived usefulness in system use, perceived ease of use of the system, adaptation, social impact, perceived pleasure) have a significant relationship with cognitive creativity. Components of academic self-efficacy (talent, effort, context) have a significant relationship with cognitive creativity.