Abstract:
وسایل آموزش الکترونیکی باید بر اساس روانشناسی فراگیران توسعه یابد. مطالعات زیادی در مورد ماهیت یادگیری و عوامل موثر بر آن انجام شده است. یکی از موارد روانشناختی که باید مورد توجه قرار گیرد، رابط کاربری در آموزش الکترونیکی است، زیرا رابط کاربری (UI) نقطه تعامل کاربر و بدنه آموزشی است. امکان استفاده از یک اپلیکیشن و آسانی یادگیری استفاده از آن، مسائلی هستند که تحت تاثیر رابط کاربری می باشند. اگر چنین همبستگی ناموفق باشد، ممکن است اهداف آموزش محقق نشود، حتی اگر محتوای آموزشی به خوبی انتخاب شده باشد و کاربر مایل به یادگیری باشد. به همین دلیل، موضوعات اصلی در همبستگی موفق، که باید در طراحی رابط کاربری برای آموزش الکترونیکی و اپلیکیشن های آموزشی مورد توجه قرار گیرد، در کانون این مطالعه قرار دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی قواعد طراحی رابط کاربری گرافیکی برای طراحی اپلیکیشنهای آموزشی ایرانی میباشد. در این مطالعه به بررسی صد اپلیکیشن آموزشی منتشر شده در فروشگاه گوگل با امتیاز بین 4 تا 5 پرداخته شده است. اپلیکیشن ها از نظر سیستم طراحی، فونت، رنگهای اصلی، آیکون ها و دیگر موارد بررسی شده اند. همچنین پرسشنامه ای جهت آگاهی از میزان اهمیت هر کدام از این موارد از نظر مخاطبان طراحی شد و بین 169 نفر پخش شده و نتایج نیز با استفاده از SPSS تحلیل و بررسی شده است. نتایج نشان داد که اپلیکیشن های موفق از سبک طراحی، فونت، رنگ و آیکون های مشابهی استفاده میکنند که می توان از آن ها به عنوان یک الگوی مناسب بهره برد.
E-learning tools should be developed based on learners' psychology. Many studies have been conducted on the nature of learning and the factors affecting it. One of the psychological issues that should be considered is the user interface in E-learning because the user interface (UI) is the point of interaction between the user and the learner. The user interface influences the possibility of using an application and the ease of learning. If such correlation fails, the training objectives may not be achieved, even if the training content is well chosen and the user is willing to learn. For this reason, the main issues in successful collaboration, which should be considered in designing user interfaces for E-learning and educational applications, are the focus of this study. This research aims to investigate the rules of graphic user interface design for the design of Iranian educational applications. The research method is a descriptive survey, and the data collection methods are library-based and qualitative. One hundred educational applications published in the Google Store, rated between 4 and 5, have been examined in this study. These applications have been reviewed regarding overall design style, fonts, primary colors, icons, and more. Also, a questionnaire was designed to know the importance of each item from the audience's point of view, and it was distributed among 169 people, and its results were analyzed and checked using SPSS. The results showed that successful applications use similar design styles, fonts, colors, and icons, which can be used as a suitable model.