Abstract:
چکیدهاین تحقیق با هدف بررسی تاثیر عوامل موثر بر حمایت از وبسایتهای فروش برخط با توجه به نقش ارزش تجربی مشتری انجام گرفته است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع تحقیقات همبستگی و توصیفی است. جامعه آماری این تحقیق مشتریان فروشگاه اینترنتی ایلیا مشهد میباشد (720 نفر) و روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس میباشد. برای تعیین حداقل حجم نمونه نیز با توجه به مشخص بودن تعداد مشتریان از فرمول کوکران برای جامعه معلوم استفاده شده است که تعداد آن در سطح خطای 5 درصد برابر 251 نفر میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه 32 سوالی استاندارد میباشد. به منظور بررسی روایی از روایی محتوا و سازه (روایی همگرا، روایی واگرا با استفاده از شاخص فورنل لارکر، روایی واگرا با استفاده از شاخص نسبت HTMT و تحلیل عاملی تاییدی) و پایایی (ضریب الفای کرونباخ، ضریب پایایی ترکیبی) استفاده شد و مورد تائید قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، آمار توصیفی با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس محاسبه گردید و در سطح استنباطی و جهت بررسی فرضیهها از روش مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart-PLS بهرهگیری شد. نتایج تحلیل فرضیات نشان داد تعامل و همسانی بر ارزش تجربی مشتریان فروشگاه اینترنتی تاثیرگذار است. همچنین ارزش تجربی بر درگیرشدن در سایت تاثیرگذار است. درگیرشدن در سایت نیز بر نگرش به سایت و قصد حمایت تاثیرگذار است و نگرش به سایت نیز دارای تاثیر مثبت و معنادار بر قصد حمایت است.
AbstractThis research was conducted with the aim of investigating the impact of effective factors on the support of online sales websites with regard to the role of customer experiential value. This research is applied in terms of purpose and correlational and descriptive research in terms of method. The statistical population of this research is the customers of Iliya online store in Mashhad (720 people) and non-random sampling method is available. In order to determine the minimum sample size, considering the number of customers, Cochran's formula has been used for the known population, whose number is 251 people at the 5% error level. The data collection tool is a standard 32-question questionnaire. In order to check validity, content and construct validity (convergent validity, divergent validity using Fornell-Larker index, divergent validity using HTMT ratio index and confirmatory factor analysis) and reliability (Cronbach's alpha coefficient, combined reliability coefficient) were used. They were confirmed. In order to analyze the data, descriptive statistics were calculated using SPSS software, and at the inferential level and to check the hypotheses, structural equation model method was used using Smart-PLS software. The results of hypothesis analysis showed that interaction and similarity affect the experiential value of online store customers. Also, the experiential value affects engagement on the site. Being involved in the site also affects the attitude towards the site and the intention to support, and the attitude towards the site also has a positive and significant effect on the intention to support.