Abstract:
مقدمه و هدف
شناسایی عواملی که بتواند میزان سازگاری اجتماعی دانش آموزان را ارتقا دهد، بسیار ضروری است؛ بنابراین مطالعه حاضر باهدف بررسی نقش خود دلسوزی و سرسختی روانشناختی در پیش بینی سازگاری اجتماعی دانش آموزان انجام شد.
روش
پژوهش حاضر توصیفی از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوم منطقه دو زاهدان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که بر اساس جدول گجرسی و مورگان، 290 نفر به روش نمونهگیری در دسترس که داوطلب مشارکت در پژوهش بودند، انتخاب شدند؛ و به پرسش نامههای خود دلسوزی نف (2003)، سرسختی روانشناختی کیامریی و همکاران (1377) و سازگاری اجتماعی سینها و سینگ (1993) پاسخ دادند. جهت تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه به روش گام به گام با نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد بین خود دلسوزی (67/0=r) و سرسختی روانشناختی (56/0=r) با سازگاری اجتماعی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (001/0> P). همچنین متغیر پیش بین خود دلسوزی 46 درصد و سرسختی روانشناختی 34 درصد از واریانس سازگاری اجتماعی دانش آموزان را تبیین میکنند.
نتیجه گیری
بنابراین ارایه برنامههای مداخلهای به منظور ارتقاء خود دلسوزی و سرسختی روانشناختی، در جهت بهبود سازگاری اجتماعی دانش آموزان، ضروری به نظر میرسد.
Introduction and purpose
It is very necessary to identify the factors that can improve the level of social adaptation of students; Therefore, the present study was conducted with the aim of investigating the role of self-compassion and psychological hardiness in predicting social adjustment.
Materials and methods
The present study was a descriptive correlational study. The research population included all secondary school students of the two Zahedan region in the academic year of 2021-2022, based on Gujarsi and Morgan's table, 290 people who volunteered to participate in the research were selected by available sampling method. And they responded to the questionnaires of self-compassion by Neff (2003), psychological hardiness by Kiamrai et al. (2004) and social adjustment by Sinha and Singh (1993). To analyze the data, Pearson's correlation test and multiple linear regression analysis were used step by step with SPSS version 22 software.
Results
The results showed that there is a positive and significant relationship between self-compassion (r=0.67) and psychological hardiness (r=0.56) with social adjustment (P<0.001). Also, the predictive variable of self-compassion explains 46% and psychological hardiness 34% of the variance of students' social adjustment.
Conclusion
Therefore, providing intervention programs in order to promote self-compassion and psychological hardiness, in order to improve the social adaptation of students, seems necessary.