Abstract:
مقدمه و هدف
تحقیقات نشان میدهد که ناامیدی، احساس شکست و احساس ناکامی از عوامل اصلی در بروز رفتارهای پرخطر محسوب میشوند، بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ناکامی و سرسختی روان شناختی در پیش بینی میزان رفتارهای پرخطر دانش آموزان بود.
روش
روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه حاجی آباد در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که بر اساس جدول مورگان 228 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به اهداف پژوهش از پرسشنامه ناکامی گیلبرت و آلن (1998)، سرسختی روان شناختی کیامریی و همکاران (1377) و رفتارهای پرخطر زاده محمدی و همکاران (1390) پاسخ دادند. جهت تحلیل داده از میانگین، انحراف معیار و آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد، بین ناکامی با رفتارهای پرخطر ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد (571/0 = r، 001/0> P) و مولفههای ناکامی رفتارهای پرخطر را تبیین میکنند. همچنین بین سرسختی روان شناختی با رفتارهای پرخطر ارتباط منفی و معنی داری وجود دارد (582/0- = r، 001/0> P) و مولفههای سرسختی روان شناختی، رفتارهای پرخطر را تبیین میکنند.
نتیجه گیری
یافتههای پژوهش میتواند در ایجاد برنامههای مداخلهای برای افراد درگیر در رفتارهای پرخطر و نیز در پیشگیری از این رفتارها در افراد در معرض خطر به کار گرفته شود.
Introduction and purpose
Research shows that frustration, feeling of frustration and feeling of frustration are the main factors in the occurrence of high-risk behaviors, so the purpose of this study was to investigate the role of frustration and psychological hardiness in predicting the level of high-risk behaviors of students.
Method
The research method was descriptive-correlation. The research population included all the male students of the first year of high school in one district of Hajiabad in the academic year 2022-2023, based on Morgan's table, 228 people were selected by available sampling method and according to the research objectives, Gilbert and Allen's (1998) frustration questionnaire, psychological hardiness Kiamrai et al. (2008) and high-risk behaviors by Zadeh Mohammadi et al. (2011) answered. Mean, standard deviation, Pearson correlation test and multiple regression were used for data analysis.
Findings
The results showed that there is a positive and significant relationship between f frustration and risky behaviors (r = 0.571, P < 0.001) and the components of frustration explain risky behaviors. Also, there is a negative and significant relationship between psychological hardiness and risky behaviors (r = -0.582, P < 0.001) and the components of psychological hardiness explain risky behaviors.
Conclusion
The findings of the research can be used in creating intervention programs for people involved in high-risk behaviors and also in preventing these behaviors in people at risk.