Abstract:
تنظیم بازار محصولات کشاورزی در دنیا به دلیل حساسیت کالاهای اساسی و مسیله امنیت غذایی، اهمیت بالاتری نسبت به دیگر کالاها و خدمات دارد. در کشور ایران شرکت های مباشر دولتی، شرکت پشتیبانی امور دام، شرکت بازرگانی دولتی ایران و سازمان مرکزی تعاون روستایی متولی تنظیم بازار کالاهای اساسی هستند. دو شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام و سازمان تعاون روستایی متولیان خرید و ذخیره سازی محصولات کشاورزی اساسی و استراتژیک هستند. عدم توزیع مناسب انبارهای دولتی و خصوصی در استان ها بر اساس پراکندگی جمعیت یکی از بزرگ ترین مسایل این شرکت هاست. به همین دلیل، برای برخی از استانها و شهرها با جمعیت بالا و ظرفیت پایین انبارها از استان های حامی استفاده می کنند. این مسیله باعث افزایش هزینه های حمل ونقل می شود. انبار کردن کالاهای اساسی وارداتی پس از تخلیه در بندر امام خمینی (ره) نیز بر شدت این مسیله افزوده است. ازاین رو راهکارهایی ناظر بر شرایط پیش رو برای تنظیم بهتر بازار محصولات بخش کشاورزی در راستای تامین امنیت غذایی پیشنهاد می شود که عبارت از ثبت و تدوین آمار و اطلاعات واقعی و دقیق بخش کشاورزی به صورت داده های تاریخی و سری زمانی، مدیریت هوشمند توزیع کالاهای اساسی، حمایت از شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی و حمایت از تولید داخلی است.
Machine summary:
ازاینرو راهکارهایی ناظر بر شرایط پیش رو برای تنظیم بهتر بازار محصولات بخش کشاورزی در راستای تأمین امنیت غذایی پیشنهاد میشود که عبارت از ثبت و تدوین آمار و اطلاعات واقعی و دقیق بخش کشاورزی بهصورت دادههای تاریخی و سری زمانی، مدیریت هوشمند توزیع کالاهای اساسی، حمایت از شرکتهای دانشبنیان در بخش کشاورزی و حمایت از تولید داخلی است.
مقدمه تنظیم بازار، قیمت و مقدار تعادلی در راستای ایجاد تعادل برای حفظ رفاه حال مصرفکنندگان و حمایت از تولیدکنندگان در بازار را مشخص میکند که اغلب توسط دولت کنترل و نظارت میشود.
جدول 2- فهرست کالاها و محصولات اساسی در بخش کشاورزی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مأخذ: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، 1399 همانطور که در جدول بالا مشاهده میشود، انواع گوشت قرمز و مرغ، تخممرغ، شیر و فراوردههای آن، گندم، سویا، ذرت، دیگر دانههای روغنی، برنج، قند و شکر از کالاهای اساسی کشور شمرده میشوند.
1- تنظیم بازار در راستای اجرای قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی، شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران در سال 1393 به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شد و اکنون بهعنوان زیرمجموعه این وزارتخانه، اقدامات و فعالیتهای متفاوتی مانند خريد تضمینی، خريد، حمل، واردات و توزیع، اجرای سیاستهای کلی اصلاح الگوی تولید و مصرف گندم، آرد و نان، تنظیم بازار داخلی، تأمین و حفظ موجودی ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی و پرمصرف مردم دستکم معادل مصرف 2 ماه کشور و حمایت از ایجاد و احداث تأسيسات نگهداري و ذخيرهسازي كالاهای اساسی شامل افزایش ظرفیت سيلوها، انبارها، سردخانهها و مخازن توسط بخش خصوصی را بر عهده دارد (تارنمای شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران).