Abstract:
امروزه گسترش فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و بروز فناوریهای نوظهور موجب تحول شگرف در حوزۀ فضای مجازی شده است. این فضا، به تعبیر مقام معظم رهبری، مانند رودخانۀ خروشانی است که هر روز بر حجم آن افزوده میشود و باید مدیریت صحیحی برآن صورت گیرد؛ به همین منظور برای اثرگذاری، ایجاد زیرساختهای فناورانه و مدیریت تولید محتوای مؤثر در این فضا اهمیت دارد، زیرا فضای مجازی از طریق زیرساختها شکل میگیرد و همچنین در کنار زیرساختها، کلید اثرگذاری همگانی برای این فضا باید در قدرت کنترل بر دادههای کلان و تولید محتوای مؤثر و مفید جستوجو کرد. هدف این پژوهش احصای مؤلفههای اساسی در جهت تولید محتوای مناسب و متناسب فضای مجازی است که در پژوهشهای مختلف حوزۀ فضای مجازی و همچنین پژوهشهای مرتبط با محتوای فضای مجازی به صورت پراکنده و جداگانه به هریک از مؤلفهها پرداخته شده است. در این پژوهش از مطالعۀ اسنادی و روش تحقیق فراترکیب استفاده شده که در مجموع 81 اثر پژوهشی مرتبط با حوزۀ محتوای فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفته است و با کدگذاری کیفی دادههای استخراجشده از آنها ۹۶ مفهوم اولیه شناسایی شد که هرکدام پس از مقولهبندی، ذیل هشت دسته جای گرفتند. از مهمترین این یافتهها میتوان به مؤلفهها و ویژگیهایی مانند تعاملی بودن محتوا، چندرسانهای بودن، کاربرمحوری محتوا و حفظ حریم خصوصی اشاره کرد. درنهایت با شناخت مؤلفهها و ویژگیهای محتوای فضای مجازی میتوان کنشگری بهتری در فضای مجازی انجام داد و محتوای این فضا را به بهترین شکل مدیریت و پایش کرد؛ همچنین با توجه به خطمشی و مدیریت محتوا تصمیمگیری بهتری از اینکه چه نوع محتوایی و چگونه باید تولید و منتشر شود که اثرگذاری لازم را داشته باشد میتواند مد نظر باشد.
Today, the development of information and communication technologies and the emergence of emerging technologies have led to a dramatic change in the field of cyberspace. The most important means of influencing this space is to create technological infrastructure and content production management because cyberspace is formed through this infrastructure, but the key to this mass impact in this space should be sought in the power of control over big data and content produced; In this research, a documentary study and a meta-combined research method have been used. 96 basic concepts were categorized, each of which was placed under 8 categories after the category, the most important of these findings are features such as content interactivity, multimedia, content-oriented content and privacy. If by knowing the components and features of cyberspace content, it is possible to perform better activities in cyberspace and manage and monitor this space content in the best way, also with regard to policy and content management, better decision about what kind of content and how it should be produced and published Which can be considered effective.