Abstract:
زمینه و هدف: غزل از رایجترین قالبها در گسترۀ ادب فارسی است و کمتر شاعری را میتوانیافت که غزل نسروده باشد. عصمت بخارایی شاعر دوره تیموری و از غزلسرایان بنام این دورهاست که غزلیات عاشقانه و عارفانه زیبایی سروده است. در این مقاله دویست غزل از غزلیاتعصمت بخارایی را از سه دیدگاه سبک زبانی، ادبی و فکری مورد بررسی قرار داده ایم.روش مطالعه: پژوهش فعلی با توجه به ماهیت نظری آن برمبنای مطالعات کتابخانه ای والکترونیکی و به سبک توصیفی- تحلیلی صورت پذیرفته است و جامعه و محدودۀ مدنظر دیوانعصمت بخارایی به کوشش احمد کرمی میباشد.یافته ها: براساس یافته های این پژوهش، شعر عصمت بخارایی درمقایسه با دیگر شاعران همدورهخود، دارای نازک خیالیها و مضمون سازیهای پیچیده و دیر فهم نیست. زبان شعری او ساده وروان است و اصطلاحات و تعبیرات عامیانه چشمگیری در آن مشاهده نمیشود. در غزلیات خوداز مضامین عارفانه و قلندرانه بهره برده است.نتیجه: شاعر از وزنهای آرام و سنگین و جویباری مانند( رمل و هزج)که مناسب مضامین دلنشینعاشقانه و بیانگر احساسات شاعر در غم و اندوه است استفاده کرده است. توجهی خاصی به قافیهو ردیف نشان داده و تقریبا غزلیاتش از عیوب قافیه خالیست.از صنایع بدیعی تکرار و جناس بهوفور استفاده کرده است. از آوردن عبارتهای ثقیل و مهجور عربی خودداری کرده است.عصمتبخارایی از تشبیهات حسی به حسی و عقلی به حسی به فراوانی استفاده کرده است. استعاراتعصمت بعید و دور از ذهن نیست و در اشعار قدما نیز دیده میشود. تلمیح نیز در اشعارش ازجایگاه خاصی برخوردارند اما نوآوری در آنها دیده نمیشود و تکراری است. مضمون اصلی اشعارشعشق و فراق معشوق و سوز ودداز برخاسته از این عشق است. همچنین غزلیاتی حاوی مضامینقلندرانه و عارفانه نیز دارد و بشیوه پیشینیان با زهاد ریاکار در جنگ و جدل است.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Ghazal is one of the most common formats in Persian literature and it is rare to find a poet who has written a ghazal. Esmat Bukharai is a poet of the Timurid period and one of the lyricists of this period who wrote beautiful romantic and mystical lyrics. In this article, we have analyzed two hundred sonnets of Esmat Bukharai from the three perspectives of linguistic, literary and intellectual style.
METHODOLOGY: Considering its theoretical nature, the current research has been conducted based on library and electronic studies and in a descriptive-analytical style, and the target society and scope is Diwan Asmat Bukharai by Ahmad Karmi.
FINDINGS: Based on the findings of this research, Esmat Bukharai's poetry, compared to other poets of his time, does not have thin imaginations and complex and slow-to-understand themes. His poetic language is simple and fluent and there are no significant slang terms and interpretations in it. In his sonnets, he has used mystic and Qalandran themes.
CONCLUSION: The poet has used calm and heavy weights and brook like (Raml and Hazaj) which are suitable for pleasant romantic themes and express the feelings of the poet in sadness. He has shown special attention to rhyme and lines, and his sonnets are almost free of rhyme defects. He has refrained from bringing heavy and abandoned Arabic expressions. Ismat Bukharai has used sensory to sensory and intellectual to sensory similes a lot. Metaphors of innocence are not far from the mind and can be seen in ancient poems. Hints also have a special place in his poems, but innovation is not seen in them and it is repetitive. The main theme of his poems is love and the separation of the beloved, and the burning and burning caused by this love. It also contains lyrical and mystical themes and it is like the predecessors in war and controversy with Zahad the hypocrite.