Abstract:
زمینه و هدف: یکی از شیوه های قابل اطمینان جهت بازشناسی عقاید، آرا، اندیشه و اوضاع و احوال و شرایط اجتماعی و سیاسی، شناخت آثار مکتوب گذشتگان است. بازبینی و توجه دوباره به نسخ قدیمی و پرده برداشتن از رخسار این متون ارزشمند میتواند تا حدود بسیار زیادی ما را با جنبه های گوناگون اندیشۀ نویسندگان و پدیدآورندگان آنها و اوضاع و احوالی که این هنرمندان در آن میزیسته اند، آشنا نماید. از دیگر سو بازشناسایی نسخ خطی و تصحیح و معرفی یک اثر تا حدود بسیار زیادی میتواند اطلاعات ارزشمندی را پیرامون پیشینۀ فکری و فرهنگی یک ملت در سنجش اصالت آن در اختیار خوانندگان و اهل علم قرار دهد. یکی از نسخ بجامانده در تاریخ ادبیات ایران، مجموعه غزلیّات ملاحسین خویی متخلّص به سالک است. هدف اصلی این پژوهش بررسی ویژگیهای سبکی غزلیّات ملّاحسین خویی و تعیین شاخصه های سبکی اشعار وی در سه سطح زبانی، فکری و ادبی میباشد. روش مطالعه: در نگارش این مقاله از روش کتابخانه ای و شیوۀ توصیفی-تحلیلی استفاده شده است. نسخۀ مورداستفاده در این پژوهش به شیوۀ قیاسی براساس تک نسخۀ موجود در کتابخانۀ مرکزی تبریز مورد تصحیح قرار گرفته است. یافته های تحقیق: با بررسی غزلیّات ملّاحسین خویی میتوان به این مولفه ها و شاخصه های شعری در سبک او اشاره نمود که سبک شاعر نشاندهندۀ ویژگیهای اشعار دورۀ بازگشت، سادگی، روانی، پرهیز از تعقید و پیچیدگی و گاه تقلیدی از شاعران برجستۀ سبکهای گذشته مانند حافظ، صائب، سعدی و... است. نتیجه پژوهش: ویژگی سبکی سالک در سطح آوایی استفاده از اکثر اوزان بحور پرکاربرد عروضی، اعمال نوعی از اختیارات شاعرانه بصورت سلیقه ای و ذوقی، واژگان و ترکیبات برساخته، استفاده از ردیفهای فعلی بصورت چشمگیر، در سطح ادبی کاربرد آرایه های استعاره، تشبیه، کنایه بصورت روان، ساده و زودفهم در کنار سایر صنایع بدیع لفظی و معنوی و در سطح فکری پرهیز، زهد، تقوا و نفی مدارای میباشد.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: One of the reliable ways to recognize the opinions, opinions, thoughts and social and political conditions is to know the written works of the past. Revisiting and paying attention to the old version and uncovering the face of these valuable texts can introduce us to a great extent with the various aspects of the thoughts of the authors and their creators and the conditions in which these artists lived. On the other hand, identifying manuscripts and correcting and introducing a work can provide readers and scholars with valuable information about the intellectual and cultural background of a nation in measuring its authenticity. One of the valuable and neglected manuscripts in the history of Iranian literature is the collection of ghazals by Molhasin Khoi, who is devoted to the seeker.The main purpose of this research is to investigate the stylistic features of Mulla Hossein Khoei's lyrical poetry and to determine the stylistic features of his poems in three linguistic, intellectual and literary levels
METHODOLOGY: In writing this article, the library method and the descriptive-analytical method were used. The version used in Maryam Ghraimi's doctoral dissertation has been corrected in a comparative manner based on the single version available in the central library of Tabriz
FINDINGS: By examining the lyrical works of Mallah Hossein Khoei, it can be pointed out these poetic components and characteristics in his style, that the poet's style shows the characteristics of the poems of the return period, simplicity, fluency, avoiding obscenity and complexity and sometimes imitating the prominent poets of the past styles such as Hafez, Saeb, Saadi and Is
CONCLUSION: Salik's stylistic feature at the phonetic level is the use of most of the widely used prosodic idioms, applying some kind of poetic authority in a tasteful and tasteful way, words and combinations, the use of current lines in an impressive way, at the literary level, the use of arrays of metaphors, similes, irony as Fluent, simple, and quick to understand, along with other creative verbal and spiritual industries, and on the intellectual level, it is abstinence, asceticism, piety, and negation of tolerance