Abstract:
این مقاله به بررسی نقش تشکلهای دانشآموزی در تربیت اجتماعی دانشآموزان میپردازد. جامعه آماری شامل 601 نفر دانشآموزان
مقاطع راهنمایی، متوسطه و پیشدانشگاهی استان لرستان (363 نفر گروه آزمایش و 238 نفر گروه گواه) بودند که به روش تصادفی از بین 5
منطقه ناحیه 1 خرمآباد، بروجرد، سلسله، دورود و شلمولان و سپهر به روش خوشهای چند مرحلهای (در داخل مناطق و مدارس) انتخاب
گردیدهاند.
نتایج حاصل از پژوهش نشانگر وجود رابطه بین عضویت دانشآموزان در تشکلهای دانشآموزی و با مسئولیتپذیری، نظمپذیری و
انتخاب شغل بود، اما بین عضویت در تشکلهای دانشآموزی با سه متغیر مشارکتپذیری، آگاهیهای سیاسی و اجتماعی و فعالیتهای
خارج از مدرسه رابطهای مشاهده نگردید.
Machine summary:
"مدرسه و فعالیتهای فوق برنامه دانشآموزان در آن، که در قالب تشکلهای دانش آموزی صورت میگیرد یکی از مؤسسات نهاد بزرگ آموزش و پرورش است که فرد بخش مهمی از دوران حیات خود را در آن میگذراند و بیشترین سهم را در تربیت اجتماعی او دارد.
آیا تأثیر بازدیدهای اطلاعاتی علمی دختران و پسران یکسان است؟ نتایج حاصله حاکی از تأیید رابطه و پاسخ مثبت به سئوالهای اول، دوم و چهارم و عدم ارتباط بین متغیرهای سؤال سوم است) در این تحقیق با استفاده از روش تجربی (پیشآزمون) 90 نفر دانشآموز حاضر در کلاس درس و 60 نفر در اردوها به عنوان نمونهی تحقیق با توزیع یک پرسشنامهی 45 سؤالی مورد آزمون قرار گرفتهاند.
یافتههای تبیینی پژوهش: جدول شمارهی 1 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان مسئولیتپذیری میزان مسئولیت پذیری/عضویت عضویت جمع دارد ندارد خیلی کم 1 4 5 کم 112 59 171 زیاد 132 43 53 خیلی زیاد 26 9 53 جمع 271 115 386 118/0 = B کندال164/0 = ضریب فی3 = کای اسکوا 118/0 = C کندال015/0 = مرز بحرانی دادههای جدول شمارهی 1 نشان میدهد که بین مسئولیتپذیری دانشآموزان و عضویت آنان در تشکلهای دانشآموزان رابطهی معنادار وجود دارد و این رابطه مستقیم و مثبت است؛ یعنی عضویت در تشکلها میتواند منجر به بالا رفتن میزان مسئولیتپذیری دانشآموزان شود."