Abstract:
با وجود دورنمایی نهچندان امیدوارکننده از وضعیت بازار جهانی نفت و نیز ذخایر نفتی کشور،ادامهء حیات اقتصادی کشور،جبران عقبماندگیها و پیشبرد اهداف توسعهء اقتصادی- اجتماعی،نیازمند بازنگری در شرایط کنونی،بررسی تنگناها و طراحی برنامهای اقتصادی برای بلندمدت است. با وجود افزایش جمعیت و رشد تقاضای داخلی،روزبهروز نیاز به واردات برای تأمین تقاضای بخشهای تولیدی و نیز مصرفکنندگان،گسترش پیدا میکند و تحصیل منابع لازم برای پرداخت هزینههای واردات،مستلزم بهدست آوردن ارز از صدور کالاهای غیرنفتی و عرضهء خدمات به بازارهای خارجی است.بنابراین سهم ایران در تجارت جهانی باید گسترش پیدا کند تا بتواند نیازهای آینده را پوشش دهد. در رابطه با نحوهء افزایش صادرات ایران به بازارهای جهانی، بررسی وضعیت کنونی و چگونگی ایجاد فضای مساعدی برای رشد صادرات غیرنفتی،خبرنگار نشریهء«بررسیهای بازرگانی»با آقای دکتر محمد رضا رفعتی از پژوهشگران مؤسسهء مطالعات و پژوهشهای بازرگانی به گفتوگو نشست.ماحصل این گفتوگو را با هم میخوانیم.
Machine summary:
"اگر این امر برای یک دورۀ بلندمدت مورد محاسبه قرار گیرد،مشاهده میشود که با میانگین رشد سالانه 6 درصد برای صادرات،تا سال 1400 که حجم تجارت جهانی به 20 هزار میلیارد دلار بالغ میشود،ایران باید حدود 200 میلیارد دلار صادرات نفت و کالاهای غیرنفتی داشته باشد.
البته روی صادرات نفت در آینده نمیتوان حساب کرد،چون طی 25 سال آینده،مصرف افزایش خواهد یافت و ذخایر ایران نیز آرام به پایان خواهد رسید و با نگاهی خوشبینانه اگر تولید به اندازۀ کنونی باشد و صادرات نیز به اندازۀ امروز انجام شود،باید 185 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی صورت گیرد تا سهم 200 میلیارد دلاری را در تجارت جهانی کسب کنیم.
اگر ایران درصدد ادامۀ صادرات با رشد سالانه 18 درصد باشد و بخواهد سهم خود را در تجارت جهانی به یک درصد در سال 1400 برساند،باید به تمامی سیاستهای اقتصادی با دید صادراتی بنگرد و از تمامی مزیتها و امکانات موجود برای توسعۀ صادرات استفاده کند.
البته باید به این امر نیز توجه کرد که اگر بانک مرکزی سیاستهای انقباضی را اعمال نکند و قیمتها افزایش پیدا کنند و تورم ایجاد شود،به صادرات کشور لطمه میزند.
باید یکسری فشارهای انقباضی به اقتصاد کشور وارد شود تا ولع برای خرید بیمورد کالا و افزایش قیمتها به صورت لحظهای از بین برود و آرامآرام زمینۀ رقابت بهوجود آید و قیمتها شروع به ثابت ماندن کنند و یا حتی مقداری کاهش پیدا کنند،تولید نیز به صورت منطقی درآید و قیمت،کیفیت کالا و خدمات پس از فروش آن شکل واقعی خود را به دست آورد و رقابت بین تولیدکنندگان ایجاد شود که این امر بهطور غیرمستقیم به صادرات کشور در آینده کمک میکند."