Abstract:
در ما بعد الطبیعه،تفکر به ذات موجود تعلق میگیرد و اینکه ماهیت حقیقت چیست.ما بعد الطبیعه عصری را بنا نهاده که بنیاد آن تفسیر خاصی از موجود و تلقی خاصی از حقیقت است.
این بنیاد بر کل مظاهر ویژهء این عصر سیطره افکنده است.برای اینکه بتوان به قدر کافی دربارهء این مظاهر اندیشید،برعکس،باید بنیاد ما بعد الطبیعی آنها را دریافت.تفکر شجاعت پرسش از حقیقت مسلمات و حوزهء مقاصد و اغراض ماست.
یکی از مظاهر عصر جدید،علم جدید است و مظهر دیگر که اهمیت آن کمتر نیست تکنولوژی ماشینی است. البته ما نباید تکنولوژی را به عنوان اینکه کاربرد صرف علوم ریاضی و فیزیکی جدید در عمل میباشد سوء تفسیر کنیم.تکنولوژی ماشینی خود تحولی خود محور از عمل(پراکسیس)میباشد،نحوهای از تحول که در آن عمل،مقتضی به کارگیری علوم ریاضی و فیزیکی است. تکنولوژی ماشینی بارزترین محصول ذات تکنولوژی جدید تا به امروز است که عین ذات ما بعد الطبیعهء جدید است.
Machine summary:
"آنگاه که جهان نقش و تصویر میشود،کل موجود چنان وضعی پیدا میکند که انسان برای آن مهیا میشود و بنابراین متناسب با این تهیوء قصد میکند تا آن را پیش روی خود آورد و پیش روی خود داشته باشد و در نتیجه به معنای خاص کلمه قصد میکند تا آن را در برابر خویش تقرر بخشد.
اما جدید بودن این حادثه به هیچوجه در این واقعیت نهفته نیست که اکنون وضع مقام انسان در میان موجودات بکلی مغایر و متفاوت با وضع و مقام او در قرون وسطی و عهد باستان است بلکه آنچه قطعی است این است که انسان خود آشکارا چنین مقامی را برای خویش رقم زده است و آن را همچون مقامی که خود جعل کرده است از روی قصد و عمد تداوم میبخشد و از آن همچون گامی استوار جهت توسعهء ممکن انسانیت محافظت میکند.
باری،آنگاه که صفت تصویری جهان به عنوان به تمثل آمدن موجود آشکار میشود برای اینکه ماهیت جدید به تمثل آمدن قابل درک شود باید قوهء تسمیهء اصیل کلمه و مفهوم مندرس"متمثل کردن"را دنبال کرده و روشن کنیم: پیش روی قرار دادن و در پیش روی و در نسبت قرار دادن.
در هم تنیدگی این دو حادثه که از لوازم عصر جدید است -یعنی اینکه جهان مبدل به نقش و تصویر شده و انسان به سوژه تبدیل گشته است-در عین حال حادثه بنیانگذاری تاریخ جدید را نیز روشنایی میبخشد، حادثهای که در نگاه اول تقریبا بیمعنا به نظر میرسد."