Abstract:
امروزه دانشگاه ها در سراسر دنیا اقدام به راه اندازی دوره ها و رشته های کارآفرینی نموده اند. این مقاله پس از بررسی وهم های آموزش کارآفرینی، در صدد پاسخ به این سؤال است که دانشگاه های معتبر جهانی چه عناوین درسی را برای آموزش این رشته عل می ارایه می کنند؟ در تحقیقی که بخش اصلی مقاله ی حاضر را تشکیل می دهد پژوهشگران مربوطه از روش هرمونتیک برای تجزیه و تحلیل برنامه های آموزش کارآفرینی 288 دانشگاه قاره ی امریکا و اروپا استفاده کرده اند. طبق نتایج حاصله همه دانشگاه های امریکایی مورد بررسی، در سرفصل های درسی، مباحث مربوط به آغاز فعالیت کسب وکار را گنجانده اند. همچنین درس «کارآفرینی، راه اندازی کسب و کار» در 120 دانشگاه (معادل 42 درصد آن ها) ارائه گردیده است. در حالی که درس «امور مالی سرمایه گذاری مخاطره آمیز» و درس «تدوین طرح تجاری فعالیت مخاطره آمیز» به ترتیب در 29 و 15 دانشگاه تدریس می شده است. نتیجه کلی بررسی های هرمونتیکی نشان می دهد که اولا اهمیت دروس کارآفرینی، یکسان نمی باشد. ثانیا، اهمیت هر یک از این دروس می-تواند به شدت، تحت تاثیر شرایط اقتصادی و سیستم آموزش عالی کشور مربوطه باشد.
Machine summary:
"به همین دلیل در بسیاری از کشورها مانند ایالات متحده امریکا،استرالیا،هند و انگلستان بهطور برجستهای بر آموزش کارآفرینی تأکید میگردد؛به گونهای که گزارشات دولتی و مستقل بهطور مکرر بر آموزش بیشتر کارآفرینیدر همهی سطوح و رشتههای دانشگاهی،به ویژه علوم طبیعی و مهندسی توصیه میکنند؛اما هنوز مقبولیت آموزش«ایجاد و توسعه فعالیتهای کسب و کار جدید»دردانشگاههای بعضی از کشورها از قبیل انگلستان،محل تردید است که تا اندازهای بهدلیل چهار وهم و گمانی است که در این مورد وجود دارد (52-42,9991,eiveL) : هم اول: 1-کارآفرینی را نمیتوان آموزش داد؛زیرا کارآفرینان ذاتا کارآفرین هستند.
برای مثال،همانطوری که پیش از این اشاره شد،مطابق نظر پیتر دارکر،کارآفرینی هیچچیز خارق العاده و جادویی نیست و هیچارتباطی به ژن افراد ندارد بلکه کارآفرینی یک نظام است و مانند هر نظام دیگریمیتواند آموخته شود (3991,rekcurD همچنین پژوهش پیرامون آموزشکارآفرینی و مهارتهای مدیریت کسب و کارهای کوچک،مبین این است کهکارآفرینی قابل آموزش بوده و یا حد اقل از طریق آموزش به شدت تقویت میگردد (7991,gniK dna nolnaH,namroG) .
حدود 55 درصد برنامههای آموزش کارآفرینی در هر دو سطحکارشناسی و کارشناسی ارشد،30 درصد برنامهها برای دورههای کارشناسی ارشدو تنها 15 درصد برای دورههای کارشناسی بوده است (0002,rentraG) سرانجام اینکه توزیع جغرافیایی دانشکدههای مورد بررسی و برنامههایآموزش کارآفرینی آنها نشان میدهد که دانشگاه ایالات متحده امریکا 75 درصد،دانشگاههای کانادا 5 درصد و دانشگاههای آمریکای شمالی و اروپایی 20 درصد رابه خود اختصاص دادهاند."