Abstract:
این مقالهای وضعیت مخاطبان تلویزیونهای ماهوارهای را در کشورهای جهان سوم به ویژه ایران،از جنبههای تئوریک و تحقیقات تجربی مورد بررسی قرار میدهد. ازآنجا که موضوع استفاده از تجهیزات دریافت برنامههای تلویزیونهایماهوارهای در ایران،طی سالهای اخیر در محافل دانشگاهی و متفاوتی مورد بررسی قرار گرفته است، این مقاله با تکیه بر یافتههای تجربی و دیدگاههای مختلفی میپردازد که در 2L طول سالهای ممنوعیت بهرهبرداری از تجهیزات دریافت ماهواره شکل گرفته است. در مقالهء حاضر به الگوهای رفتاری ایرانیان اشاره شده است؛الگوهایی که نشانگر تمایل و گرایش ایرانیان نسبت به آن دسته از پدیدههای جدید تکنولوژیکی است که در خارج از جهان فرهنگیشان رخ میدهد.اما این گرایش نیز دلیل قانعکنندهای برای جذب و هضم بیچونوچرای محتوای رسانههای فراملتی به شمار نمیآید. یافتهها نشان میدهد که ماهوارهها از نظر ساختار تکنولوژیکی روزبهروز پیشرفتهتر میشوند و در فرآیند نظام 3L جهانی ارتباطات،دسترسی مخاطبان را آسانتر میکنند. تجربه نشان میدهد که در ایران با وجود توسعهء شبکههای تلویزیونی و متنوعسازی برنامههای داخلی و حتی برخوردهای فیزیکی،دایرهء مخاطبان برنامههای ماهوارهای تنگتر نشده است. ازاینرو این مقاله بر ضرورت تبیین دنیای جدید و شرایط روز تأکید دارد و با پذیرش اصل«تکثر رسانهای»، افزایش توان فکری و تقویتارزشهای درونی را از طریق گسترش«نهضت سواد رسانهای»پیشنهاد میکند.
Machine summary:
"مخاطبان تلویزیونهای ماهوارهای چه کسانی هستند و چه ویژگیهایی دارند؟علل و انگیزهای استقبال آنان از برنامههای ماهوارهای چیست؟این برنامهها چه تأثیری بر مخاطبان میگذارند؟ در طول دههء گذشته یافتن پاسخی روشن و قطعی برای اینگونه پرسشها، ذهن بسیاری از محققان علوم ارتباطی و برنامهریزان رسانهای را به خود مشغول کرده است.
روند رو به رشدو هدفمند محتوای رسانههای فراملی،به ویژه تلویزیون ماهوارهای در حوزههای خبری،فیلم سینمایی، موسیقی،ورزش و تبلیغات نشاندهندهء این واقعیت مهم و در خور توجه است که محتوای تلویزیون،به جریان جهانی شدن کمک میکند و در پی دستیابی به «مخاطبان ناهمگون»است.
حضور متنوع و متعدد کانالهای تلویزیون ماهوارهای اروپا و امریکا در آسیا نشانگر وجود مخاطبان مشتاقی است که حاضر به پرداخت هزینههای بیشتری برای دریافت برنامههای رمزگذاری شده توسط کارتهای مخصوص این کانالها هستند بدون شک استقبال مخاطبان از برنامههای ماهوارهای تنها نتیجهء ضعف مناسبات رسانهای آسیا نیست.
(0831:4) مقایسهء این دادهها با نظرسنجی مشابهی که در آبانماه همان سال انجام شده است،نشان میدهد تعداد افرادی که برنامههای تلویزیون ماهوارهای را تماشا کردهاند 6/9 درصد افزایش داشته است.
بنابراین در شرایط کنونی با عنایت به این واقعیت که گریزی از تلویزیون ماهوارهای وجود ندارد و هر روز بر گسترهء مخاطبان این رسانه افزوده میشود،بهنظر میرسد به جای القاء وحشت و ایجاد تحریم که اذهان عمومی را کنجکاوتر و مشتاقتر میکند،موضوع ماهواره را باید در رسانههای ملی مطرح کرد و ابعاد واقعی آن را شناخت."