Abstract:
یکی از مباحث مهم و اساسی در تاریخ قرآن، که اقوال مختلفی دربارة آن ابراز شده، جمع آوری قرآن است. برخی آن را مربوط به زمان پیامبر اسلام و به دستور خود او میدانند و برخی آن را مربوط به بعد از رحلت پیامبر و مختص به زمان ابوبکر و یا عثمان میدانند. مستشرقان نیز سهم خود را در این بخش از تاریخ قرآن ایفا نموده و نظریاتی را بیان کردهاند که یکی از آنها تئودور نولدکه مجارستانی است. وی کتابی در زمینه تاریخ قرآن به عنوان رساله دکترای خود نوشت و در آن، عقاید خود را درباره اصل قرآن و جمع آوری آن مطرح کرد.در نوشتار حاضر، برخی باورهای او را مانند عدم جمع قرآن در زمان پیامبر، جمع آوری علی ، عقیده نولدکه پیرامون جمع قرآن و زمان توحید مصاحف کاویده، و در پایان به معنای «جمع قرآن» و اقوال مختلف و مراحل جمع آوری قرآن اشاره کردهایم.
Machine summary:
"» 230 بررسی: براساس دیدگاه برخی دانشمندان اسلامی مانند آیت الله خویی، قرآن به صورت کامل در زمان خود پیامبر جمعآوری گردید، و براساس دیدگاه کسانی که جمع قرآن را بعد از رحلت پیامبر میدانند، تعداد آیات هر سوره و تکمیل سورهها و مستقل بودن هر سوره از دیگری به طوری که آیات آن با سوره دیگر اشتباه نشود، در زمان آن حضرت مشخص بود، 231 ولی این سورهها در کنار یکدیگر در یک مصحف قرار نداشت و این کار پس از آن حضرت انجام شد و تعجب این است که چگونه نولدکه ادعا میکند عدم جمع قرآن در زمان پیامبر یک امر بدیهی و روشن است و حداقل باید مشخص میکرد که منظور عدم جمع قرآن در یک مصحف بوده است و یا دستکم شواهد تاریخی بر این مطلب اقامه مینمود.
242 بررسی: نولدکه متأسفانه در این مورد نیز دچار خطا شده است؛ و نظریههای دیگر را نادیده گرفته است زیرا: در میان مسلمانان نظریه دیگری نیز وجود دارد و آن این است که قرآن در زمان خود پیامبر و به دستور آن حضرت جمع آوری شد.
علامه طباطبایی از ابن عباس آورده است که پیامبر با نزول «بسم الله» میدانست که سوره قبلی پایان یافته است؛ 268 البته در این مرحله همه سورهها در یک صحیفه جمعآوری نشده بود و کلام زید بن ثابت که میگوید: پیامبر در حالی از دنیا رفت که قرآن در یک جا جمع آوری نشده بود و همچنین کلام خطابی، کاملا با این مسئله سازگاری دارد."