Abstract:
با وجود نقش ارزندهی حمل و نقل ریلی در توسعهی اقتصادی و اجتماعی کشور و توان آن در ایجاد تعادل بین مناطق گوناگون سرزمین،امروزه بعد از گشت شش دهه از عمر حمل و نقل ریلی کشور،تنها شاهد ایجاد حدود شش هزار کیلومتر راهآهن هستیم. ناکافی بودن طول راههای حمل و نقل ریلی نسبت به وسعت و میزان جمعیت کشور،به روشنی نقش ضعیف آن را در سیستم حمل و نقل کشور نشان میدهد.علاوهبراین،سیستم حمل و نقل ریلی در کشور تنها سواحل جنوبی،شمال،شمالغرب و خراسان را به قسمتهای مرکزی کشور متصل میکند و قسمتهای زیادی از کشور،به ویژه برخی از استانهای غربی،به رغم پتانسیلهای بالای اقتصادی و جمعیت نسبتا زیاد،فاقد سیستم حمل و نقل ریلی هستند.
با توجه به پائین بودن نرخ هزینه در مسافتهای طولانی،توان حمل و مقادیر زیاد کالا و مسافر،و نداشتن آلودگی زیاد محیطی، گسترش بهینهی سیستم حمل و نقل ریلی در تمام مناطق کشور ضروری است.
در این مقاله به اختصار به موضوعاتی همچون مزایای حمل و نقل ریلی،وضعیت حمل و نقل ریلی کشور،پتانیسلهای طبیعی، اقتصادی،جمعیتی و امنیتی استانهای غربی میپردازیم.
Machine summary:
"به طور کلی،استانهای غربی کشور به رغم داشتن جمعیت (به تصویر صفحه مراجعه شود) و وسعت زیاد و دارا بودن پتانسیلهای انسانی و اقتصادی،از پنج محور حمل و نقل ریلی کشور،تنها از یک محور(تهران- خوزستان)برخوردارند که این محور نیز تنها دو استان از استانهای غربی کشور را(لرستان و خوزستان)تا حدی پوشش میدهد و دیگر استانهای غربی فاقد خطوط ریلی(جدول 2).
بنابراین به نظر میرسد،با توجه به طبیعت کوهستانی منطقه که مانع اساسی در مقابل ارتباطات و حمل و نقل روان در این استانها، ویژه در ارتفاعات میشود،ایجاد و تقویت حمل و نقل ریلی در کنار گسترش ولیمن سازی راههای جادهای برای ارتباط استانهای غربی با دیگر مناطق کشور،ضروری است.
در مجموع،در حال حاضر پنج محور ریلی در کشور وجود دارد که تنها یکی از این محورها(تهران-خوزستان)به سمت غرب کشید شده که تا حدی دو استان خوزستان و لرستان را پوشش میدهد دیگر استانهای غربی کشور فاقد خطوط ریلی هستند.
بنابراین به نظر میرسد ضروری است،دولت با تدوین راهبردی مناسب برای جذب سرمایههای داخلی و خارجی،و تشویق بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در ایجاد و تقویت خطوط ریلی کشور تلاش کند،به ویژه در استانهای غربی،با توجه به پتانسیلهای اقتصادی و انسانی فراوانی که دارند و طبیعت کوهستانی منطقه که محدودیت گسترش راههای جادهای را به دنبال داشته است،از حمل و نقل ریلی به عنوان مکمل راههای جادهای بهرهگیری کند."