Abstract:
مقالهء حاضر،به بررسی جایگاه و اهمیت مطبوعات در توسعه- بهعنوان یکی از شاخصهای آن-میپردازد و نقش مطبوعات ایران را در این زمینه بررسی میکند.و از تداخل و گسیختگی در فرهنگ ارتباطی ایران و عوامل بازدارنده در توسعهیافتگی مطبوعات ایران سخن به میان میآورد. این مقاله در نخستین سمینار بررسی مسایل مطبوعات ایران (اسفند 69)ارائه و خوانده شده است.
Machine summary:
"جامعهشناسی جایگاه ژورنالسیم کنونی ایران در فرآیند رشد و توسعه ملی گوئل کهن* (به تصویر صفحه مراجعه شود) اشاره مقالهء حاضر،به بررسی جایگاه و اهمیت مطبوعات در توسعه- بهعنوان یکی از شاخصهای آن-میپردازد و نقش مطبوعات ایران را در این زمینه بررسی میکند.
بهگونهای که اگر نقش«ماشین بخار»وات را در دگرگونی نظام اقتصادی اروپا،تعیینکننده بدانیم،«مطبوعات»را نیز باید هم در جهت گسترش و ارتقای پیام این دو تحول و ایجاد یک فرهنگ سیاسی-تولیدی جدید، و هم بهعنوان یک فعالیت اقتصادی-اجتماعی نوین-و به اصطلاح تجارت نوپا-زمینهساز راه رشد و توسعهء کشورهای غربی به شمار آوریم.
مطبوعات در ایران به مثابهء عمدهترین مجرای ارتباطجمعی از بدو تولد تا هنگامیکه در سالهای 0431 خورشیدی موردهجوم جدی رسانهای تودهگیر و دولتی به نام رادیو قرار گرفت(حدود 031 سال)،علیرغم نقش تعیینکنندهای که در مقاطعی حساس از تاریخ معاصر ایران داشت،هنوز امکان رشد در فضای مناسب خود را نیافته است.
-Authoritarian Theory the Press (2) -Social Responsibility (به تصویر صفحه مراجعه شود) به همین علت مطبوعات در فرایند رشد و توسعهء ایران نتوانست از موقعیت و شرایط تعاملی یادشده در سیر تحول تاریخی و گردونهء توسعه برخوردار شود.
*تداخل و گسیختگی در فرهنگ ارتباطی ایران اگر این مدل را در چارچوب مدل ارائه شده از سوی«نیل پستمن»-محقق و نظریهپرداز ارتباطجمعی-نیز مورد بررسی قرار دهیم،بیانسجامی نظام مطبوعاتی ایران و نقاط ضعف و روبنایی آن،همچنان قابل مشاهده است.
در ایران نیز همانند اغلب کشورهای جهان سوم،باید سیاست ارتباطجمعی و نظام مطبوعاتی بهگونهای شکل گیرد که همجهت با الگوی رشد و توسعهء ملی، در برابر وابستگی رشدیابندهء مردم این جوامع به زبانهای بیگانه و منابع و مجاری ارتباطی خارجی مقابله کند."