Abstract:
مطالب این مقاله در سه بخش قابل خلاصه است:
الف آشنایی با فلسفة وجودی شامل مباخثی در باب ابهامهای متعدد از جمله در لفظ و معنا و
تعریف و موّسس فلسفهة وجودی, و در نهایت ارایه تعریف مختار از فلسفة وجودی
ب - آشنایی با مارتین هایدگر و اهمیت و عظمت فلسفی او و قضاوت در باب این که آیا هایدگر
یک فیلسوف وجودی هست یا نه.
ج - تحلیل وجودی مسالة وجدان توسط هایدگربا اشاره به مبادی نظری این مساله و توضیحاتی
در باب دازاین یا وجود اصیل آدمی و این که دازاین هستی « در - جهان است و با اهتمامهای خود
جهان را میسازد و با دلواپسیهای خود اجتماع خویش را میسازد و در آن گم میشود. در نهایت با
اشاره به رابطة دلشوره با مرگه و وجدان دازاین» در باب بحث شده که همانطور که مرگه دازاین را در
کلیت آن منکشسف میکند» وجدان» دازاین را در اصالت آن منکشف میکند.
Machine summary:
ج-تحلیل وجودی مسألۀ وجدان توسط هایدگر با اشاره به مبادی نظری این مسأله و توضیحاتی در باب دازاین یا وجود اصیل آدمی و اینکه دازاین هستی-در-جهان است و با اهتمامهای خود جهان را میسازد و با دلواپسیهای خود اجتماع خویش را میسازد و در آن گم میشود.
مسأله هستی{o5o}است من حیث المجموع و از این جهت که هستی است»(ورنو،1372:215 و داوری:1359:216)اما علیرغم تصریح هایدگر،محققان او را یک فیلسوف وجودی میدانند و معتقدند اگرچه فلسفه هایدگر اهتمام به پرسش از معنای هستی است و اگر چه تفکر متقدم او وجودی است بدینمعنا که بر آن بحثهای وجود انسان حاکم است و انتظار میرود این بحثها آن سررشتههایی را به دست دهند که به فهم هستی راه برد و تفکر متأخر او هستیشناختی میگردد،بدینمعنا که بر آن مواجهۀ مستقیمتری با تصور اجمالی هستی حاکم است و وجود انسان اکنون با توجه به هستی به فهم درمیآید،اما علیرغم همۀ این نکات باید هایدگر را فیلسوف وجودی {o(1) emiT dna gnieB o} {o(2) sumsinamuH ned rebaeP o} {o(3) yhposolihP eznetsizE o} {o(4) ecnetsixE o} {o(5) gnieB o} دانست،زیرا اگرچه از ابتدا تا انتها هدفی که هایدگر به سوی آن یورش میبرد پرسش از معنای هستی و به وسیعترین معناست،اما او این طلب هستی را از هستی خود پرسشگر آغاز میکند یعنی وجود خاص انسانی و به تعبیر او دازاین انسانی.