Abstract:
این مقاله حاوی بخشی از نتایج طرح پژوهشی است درباره انگیزه اعضای هیأت علمی دانشگاه برای انجام فعالیتهای پژوهشی.مسئله اساسی در این مقاله این است که چه رابطهای بین نحوه تعریف پژوهش توسط اعضای هیأت علمی با تمایل به انجام انواع فعالیتهای علمی در دانشگاه وجود دارد.در این تحقیق تعداد 861 نفر عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده (Random) و قشربندی شده(از تمامی رشتهها)انتخاب شده که با خطای نمونهگیری 5%و احتمال 59 درصد صحت گفتار قابل تعمیم به جامعه آماری اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی میباشد.نمونهها به دو گروه رشتههای علوم انسانی و رشتههای غیر علوم انسانی تقسیم شده و تفاوت بر حسب نوع رشته محاسبه و تحلیل شده است.
مبانی نظری مقاله با استفاده از دیدگاه کنش متقابل نمادین و سایر دیدگاههای جامعهشناسی است که در گزارش اصلی بهطور مفصل بیان شده است.نتایج نشان داده است که نوع تعریف و برداشت اعضای هیأت علمی از پژوهش در انگیزه آنان به انجام فعالیتهای مختلف علمی مؤثر است و نوع تعریف پژوهش در برخی زمینهها برحسب علوم انسانی و غیر علوم انسانی بهطور معنادار متفاوت است.بنابراین هر زمینه یا رشته علمی تصورات و دیدگاههای معینی را به اعضای خود منتقل میکند و نمادهایی برای فعالیتهای علمی تعریف مینماید که نتایج آن به صورت جمعی قابل مشاهده است.
حاصل چنین دیدگاهها و تعاریفی این است که رشتههای علوم انسانی کمتر به اجرای طرح پژوهشی تمایل دارند تا رشتههای غیر علوم انسانی.
Machine summary:
"ملاحظه میشود تفاوت معنیداری از نظر تعریف فوق بین اعضای هیأت علمی گروه
مقاله را زیاد پژوهش میدانند لیکن تفاوت قابل ملاحظهای بین اعضای هیأت علمی علوم
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 3-1-تأثیر تعریف ترجمه کتاب به عنوان پژوهش بر تمایل تألیف
جدول 71-رابطه تعریف تألیف مقاله به عنوان پژوهش با تمایل به ترجمه(درصد)
(به تصویر صفحه مراجعه شود)3-2-تأثیر تعریف کار میدانی به عنوان پژوهش بر تمایل به ترجمه
دارا هستند در مقابل 93/8 درصد کسانی که این تعریف را زیاد دارا هستند تمایل کم به ترجمه نشان دادهاند.
این تفاوت از نظر آماری کاملا معنیدار است و ضریب همبستگی نوع تعریف فوق از
(به تصویر صفحه مراجعه شود)2-4-تأثیر تعریف همکاری با طرح به عنوان پژوهش بر تمایل به ارائه طرح پژوهشی به دانشگاه
را زیاد پژوهش میدانند تمایل بیشتری به ارائه طرح پژوهشی دارند تا کسانی که آن را کمی پژوهش تعریف میکنند.
1-5-تأثیر تعریف ترجمه کتاب به عنوان پژوهش بر تمایل به ارائه طرح به خارج دانشگاه
ارائه طرح پژوهشی به خارج از دانشگاه دارند این تفاوت از نظر آماری معنیدار است و
خود زیاد پژوهش محسوب میکنند بیشتر تمایل به ارائه طرح به خارج دانشگاه دارند به
9 درصد کسانی که آن را کم پژوهش تعریف میکنند تمایل زیاد به ارائه طرح به خارج
جدول 72-رابطه تعریف اجرای طرح به عنوان پژوهش با تمایل به ارائه طرح به خارج دانشگاه(درصد)
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 3-5-تأثیر تعریف همکاری با طرح به عنوان پژوهش بر تمایل به ارائه طرح به خارج دانشگاه"