Abstract:
مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی است که در مورد 563 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی روزانه دانشگاه تبریز انجام گرفته است.در این نوشتار بعد از بیان مسئله و اهمیت موضوع و هدف پژوهش که بررسی تأثیر عوامل اجتماعی بر کیفیت یادگیری (learning quality) بوده،چارچوب نظری مطرح گردیده است.
به منظور تحقق هدف پژوهش،با استفاده از نمونهگیری طبقهبندی شده،نمونه آماری برحسب دانشکده و جنسیت دانشجویان مشخص و سپس با بهرهگیری از روشهای آماری پیشرفته،همچون تحلیل عاملی (Factor Analysis) ،آنالیز واریانس (ANOVA) ، رگرسیون چند متغیره و ضریب همبستگی پیرسون،روابط متغیرها مورد توجه قرار گرفته و نتایج تجربی و یافتههای پژوهش و سپس پیشنهادهایی در زمینه پژوهش ارائه شده است.
Machine summary:
"در این رابطه یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر کیفیت یادگیری در پژوهش حاضر،
1-بین انگیزه درونی دانشجو برای تحصیل و کیفیت یادگیری او رابطه معنیداری
2-بین انگیزه بیرونی دانشجو برای تحصیل و کیفیت یادگیری او رابطه معنیداری
3-بین اهمیت ثروت در جامعه از نظر دانشجو و کیفیت یادگیری او رابطه معنیداری
4-بین اهمیت علم در جامعه از نظر دانشجو و کیفیت یادگیری او رابطه معنیداری
5-بین نگرش دانشجو به تولید علم و کیفیت یادگیری او رابطه معنیداری وجود دارد.
6-بین توان علمی استادان از نظر دانشجو و کیفیت یادگیری او رابطه معنیداری وجود
نتایج و یافتههای پژوهش1-رابطه انگیزه درونی و بیرونی دانشجو و کیفیت یادگیری:با توجه به آنچه که در
2-اهمیت ثروت و علم در جامعه از نظر دانشجو و تأثیر آن بر کیفیت یادگیری:در سئوالی
برای آزمون رابطه بین اهمیت علم و ثروت در جامعه از نظر دانشجو و کیفیت یادگیری
دارای ارزش و اعتبار است و این امر کیفیت یادگیری دانشجویان را تحت تأثیر قرار میدهد.
ضریب همبستگی برای رابطه جو مثبت کلاسی و کیفیت یادگیری 0/83 است که
برای آزمون رابطه بین متغیرهای توان علمی استادان و خود اثربخشی و تأثیر آنها بر
در این آزمون رابطه بین توان علمی استادان و کیفیت یادگیری با
آلفا و احتمال خطای 0/50 کمتر است،نیز مورد قبول واقع شد،یعنی با بالا رفتن میزان خود اثربخشی،کیفیت یادگیری نیز بهتر میشود.
در مورد عوامل مؤثر بر کیفیت یادگیری توجه به این امر ضروری است که مسایل
این امر در اهمیت علم و کیفیت یادگیری دانشجویان تأثیر منفی داشته است."