Abstract:
شناخت انحراف اجتماعی از ابعاد گوناگون امکانپذیر است.در مطالعات و پژوهشهای رایج درباره انحراف بدون تبعیت از یک الگوی مطالعاتی جامع،بسیاری از این ابعاد مورد استفاده قرار میگیرند.تنوع این ابعاد و عدم ارتباط منسجم و منطقی میان مطالعات موجود در یک بعد با بعد دیگر موجب شده است که مطالعه انحرافات امری پیچیده در نظر آید و نتایج حاصل،از جامعیت و قابلیت استفاده لازم برخوردار نباشد.چنانچه انحرافات به عنوان یک موضوع مورد مطالعه،بتواند در فرآیند شناخت در چارچوب یک الگوی مشخص و به صورت منسجم از سه بعد تبیینی،توصیفی و کارکردی طرح شود و در قالب یک الگو یا مدل ارشادی،اجزاء و ویژگیهای آن مورد شناسایی قرار گیرد و روابط علی مسئله و پیامدهای آن بهطور سیستماتیک و با بهرهگیری از روشهای قابل اطمینان مشخص شود.
در این صورت جایگاه و موقعیت مطالعات تکبعدی از لحاظ قرار گرفتن در یکی از ابعاد سهگانه شناخت تعیین و بر ضرورت توجه و گرایش به مطالعه سه بعدی در خصوص یک پدیده انحرافآمیز تأکید میشود.مقاله حاضر برای تحقق این مهم به معرفی الگویی برای مطالعه انحراف میپردازد و به عنوان نمونه،کارایی آن را در تبیین،توصیف و تشریح پیامدهای رفتار انحرافآمیزی مانند«سرقت»میآزماید.
Machine summary:
"مدلی برای فرآیند شناخت انحراف اجتماعی
شناخت انحراف اجتماعی از ابعاد گوناگون امکانپذیر است.
ir واژههای کلیدی:انحراف اجتماعی-مدل-نظریه-شناخت-توصیفی-تبیینی-
مطالعه پدیدهها و مسایل اجتماعی در ابعاد گوناگون قابل انجام است.
برای شناخت انحراف اجتماعی (Social deviation) به مثابه یک موضوع و مسئله
(Sociology of deviation) و جرمشناسی اجتماعی (Socal criminology) انجام میگیرند،امکان شناخت جامع و فراگیر انحرافات اجتماعی که از مسایل حاد جامعه معاصر
مطالعه انحرافات اجتماعی پیشنهاد میشود به صورت زیر است: (به تصویر صفحه مراجعه شود)
بسیاری از مطالعات مربوط به انحراف اجتماعی،تنها به بعد توصیفی مسئله توجه دارند
تنها به یک بعد از ابعاد مربوط به فرآیند شناخت انحراف پرداخته شده و جنبههای علی و
توجه به ریشه و علل انحراف و کشف عوامل مؤثر بر رفتارهای انحرافآمیز در جامعه
بیسازمانی اجتماعی و تضاد فرهنگی این قضیه اصلی را که انحراف و ساختار اجتماعی
عمومی مردم درباره ارزشها و هنجارها را بر هم میزند و با پیدایش بیسازمانی اجتماعی و تضاد فرهنگی جامعه زمینه مساعدی برای انجام رفتارهای انحرافآمیز و افزایش میزانهای
انحرافات اجتماعی پاسخهای مناسبی داده میشود،با این حال تنها یک بعد از ابعاد مسئله
-طبقهبندی و توصیف کارکردهای منفی و مثبت رفتارهای منحرفانه برای جامعه و
انحرافآمیز در حال و آینده دارد و نه تنها قادر به توضیح علل و عوامل مؤثر در رفتارهای انحرافآمیز نیست بلکه از توصیف ماهیت انحراف،شرایط و زمینههای ایجاد انحراف و
شکل 3-تبیین جامعه شناختی مسئله سرقت در جامعه ایران ج-بعد کارکردی:از دیدگاه جامعهشناختی کارکردهای مثبت و منفی سرقت را
برای مطالعه رفتارهای انحرافی در جامعه آمده است.
شکل 4-مدل تفصیل فرآیند شناخت انحراف اجتماعی فهرست منابعالف-فارسی"