Abstract:
در این مقاله کوشش شده است که نشان داده شود مهاتماگاندی، رهبر سایسی و مردمی هند، درباره آموزش عالی هم نظرات خاصی داشت و معتقد بود که سوادآموزی بدون آموزش حرفه ای برای جامعه مفید نیست. گاندی معتقد بود که تحصیلات عالی منطبق با واقعیات اجتماعی واقتصادی هند نیست.
Machine summary:
"آنان تمایلی ندارند که در اکثر مشاغل پرزحمت دستی مشغول کار شوند واین عدم تمایل به سبب آن تربیت علمی است که در یک جـامعة طبقاتی به دست آوردهاند، جامعهای که از صدها سال بدین سومرسوم بوده است که خود را ازحرفههای سودبخش اجتماعیاقتصادی دورنگهدارد،به این دلیل که بعضی کارها به طبقات خاصی منحصربوده است.
افراد زیادی بر گاندی جی ایراد گرفتند و هنوز هم بسیاری در هنـد از وی انتقاد می کنند که او امکان پدید آوردن شرایط تحصیلات عالـی رابرای همة دانشجویان نفی میکرد و طرفدار تعلیمات عالی برای طبقات عالی بود.
اگر امروز درهند رهبران مستعد اندکاند،به این دلیل است که نظام آموزشی عوامل ضروری برای آفریدن چنین رهبران را فراهم نمی کند.
هدف تعلیمات عالی همچنین باید ابداع چنان شرایطی باشد که به پیشرفت برنامهها و تولید محصولاتی منجر شود که به تأمین نیازهای مردم یاری کند ـ رفع فقر، فراهم ساختن شغل وزندگی بهتر.
7. تعلیم وتربیت بایدپیوسته آمیخته باچنان تجربة شریفی باشد که مردان وزنان رایاری دهدتادروجودخود بهترینها را کشف کنند و تمام صلاحیت خود را به سود دیگران به کاربرند،به ویژه برای افرادی که خودآنان درجامعه ازنظر اجتماعی،طبیعی و اقتصادی بهرة کمتری دارند،سودمندباشند.
آن دسته از تعلیمات عالی تخصصی وفنی که در برنامه های معین دولتی وفعالیتهای صنعتی به کار می رود و برای جامعه مفید است، باید از ســـوی دولت وصنایع حمایت شود.
فارغ التحصیلان تعلیمات عالی درهندآزاد باید نیازهای کشور را تأمین کنند و باتلاشی مصرانه خود را از اسارت آموزشی، اقتصادی، اجتماعی وسیاسی که طی قرنهااستثمار بر آنان تحمیل شده است، رهایی بخشند."